Air Operator Certificate (AOC)
Luchtvaartmaatschappijen moeten beschikken over een Air Operator Certificate (AOC). Een AOC stelt vast dat de onderneming beschikt over voldoende beroepsbekwaamheid en de organisatie om de veiligheid van hun activiteiten te garanderen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) geeft het certificaat af.
AOC aanvragen
Een aanvraag voor een AOC doet u bij de ILT. Hoe u dat doet, leest u op de webpagina Een AOC aanvragen.
Behouden van een afgegeven certificaat
Een AOC blijft geldig zolang aan de toepasselijke eisen wordt voldaan. De luchtvaartmaatschappij is daar zelf verantwoordelijk voor. Ook als de regelgeving wijzigt of als er nieuwe regelgeving wordt geïntroduceerd binnen Europa.
De ILT controleert dit via audits en inspecties op het managementsysteem van de luchtvaartmaatschappijen. Ook ‘reality checks’ op de vluchtuitvoering en de training van piloten maken deel uit van de controle. Een risicoanalyse bepaalt het aantal audits of inspecties. Daarnaast kunnen in binnen- en buitenland ongeplande platforminspecties plaatsvinden op basis van het Europese Safety Assessment of Foreign Aircraft (SAFA) programma.
Een AOC kan worden geschorst wegens vluchtuitvoering in strijd met de voorschriften, overtreding van de aan de AOC verbonden voorschriften of beperkingen of als er voor het aanvragen van de AOC onjuiste gegevens zijn verstrekt. De ILT kan een AOC intrekken als dit certificaat ten minste 3 maanden is geschorst of nadat gedurende een aangesloten periode van ten minste 12 maanden geen vluchten zijn uitgevoerd.
De ILT kan op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht bestuursdwang toepassen, waaronder de mogelijkheid tot opleggen van een dwangsom.
Wijzigingen binnen een afgegeven AOC
Om te blijven voldoen aan de toepasselijke eisen, zullen regelmatig wijzigingen plaatsvinden. Bij wijzigingen van en binnen de AOC-erkenning wordt op basis van EU-verordeningen 965/2012 onderscheid gemaakt tussen 2 soorten wijzigingen. Deze wijzigingen zijn onder te verdelen in 2 soorten wijzigingen:
- Wijzigingen die vooraf goedkeuring behoeven van de ILT (prior approval)
- Wijzigingen die géén goedkeuring vooraf behoeven van de ILT (not-requiring prior approval)
U vindt meer over dit onderwerp op het Informatieblad prior en not-requiring prior approval wijzigingen.
Prior approval wijzigingen
Verordening 965/2012 beschrijft welke wijzigingen in ieder geval prior approval behoeven. Deze staan beschreven in het overzicht prior approval items AOC. Een aanvraag kunt doen door gebruik te maken van de link in de lijst bij het juiste product. Meer informatie is te vinden door te klikken op het informatie-teken achter het artikel in het overzicht. Deze informatie wordt regelmatig geüpdatet.
Naast alle wettelijk verplichte prior approval wijzigingen, kan het ook voorkomen dat een bedrijf overige wijzigingen als prior approval moet indienen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn na een initiële AOC afgifte of vanwege een beperkende maatregel vanuit het toezicht. Gebruik in dat geval het aanvraagformulier Aanvraag goedkeuring op overige wijziging prior approval.
Een wijziging op basis van ‘prior approval’ is een aanvraag zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht. Informatie over het aanvraagproces vindt u op de pagina Vergunningen luchtvaart.
Not-requiring prior approval wijzigingen
Als een wijziging niet onder categorie ‘prior approval’ valt, is dit per definitie een ‘not-requiring prior approval’ wijziging.
Een not-requiring prior approval wijziging dient u in via het pdf-formulier Aanvraag Air Operator Certificate (AOC). Meer informatie vindt u op het Informatieblad prior en not-requiring prior approval wijzigingen. Dit is géén aanvraag in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, maar een melding aan de ILT. U ontvangt geen factuur en geen besluit.
Keuze voor "ontregelende roosters" (ORO.FTL)
De ILT heeft een keuze gemaakt ten aanzien van “ontregelende roosters”. Voor in Nederland gevestigde CAT-exploitanten waarop ORO.FTL van toepassing is, geldt het "late type" ontregelende roosters.
Ga voor meer informatie naar Artikel ARO.OPS.230 van verordening 965/2012.