BASA Approvals

De Europese Unie heeft met Canada, de Verenigde Staten en Brazilië akkoorden over luchtvaartveiligheid ingevoerd ter vermindering van handelsbelemmeringen en ter verlaging van administratieve lasten voor de industrie. De verdragspartners hebben afgesproken elkaars procedures voor het toezicht te erkennen (reciprocal acceptance), en deels elkaars vergunningen (mutual recognition).

De akkoorden zijn in 3 delen opgebouwd:

  1. Executive agreement over doel en voorwaarden.
  2. Annexen over het toepassingsgebied van het verdrag. Voor alle verdragen zijn dat er tot nu toe 2, namelijk luchtwaardigheid en onderhoud van luchtvaartproducten.
  3. Administratieve procedures:
  • Technical Implementation Procedures (TIP) over ontwerp, productie, wijziging en reparatie van luchtvaartproducten.
  • Maintenance Annex Guidance (MAG) over erkenning van onderhoudsbedrijven.

Onderhoudsannex

De onderhoudsannex biedt in de Europese Unie gevestigde EASA Part-145 gecertificeerde onderhoudsbedrijven de mogelijkheid hun vergunning uit te breiden voor werkzaamheden aan Amerikaanse, Canadese of Braziliaanse luchtvaartuigen of hiervoor bedoelde componenten. Nederlandse bedrijven moeten hiervoor een aanvraag indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Bedrijven met een bestaande vergunning kunnen die via de ILT wijzigen of verlengen.

Aanvragen

Aanvragen voor initiële afgifte, verlenging of wijziging van Amerikaanse, Canadese of Braziliaanse onderhoudserkenningen worden in principe alleen nog afgehandeld op basis van de EU-akkoorden en niet op basis van de regelgeving uit de betreffende landen. De akkoorden sluiten het rechtstreeks aanvragen van een approval bij de FAA, TCCA of ANAC echter niet uit. In uitzonderingsgevallen staat die mogelijkheid nog open. Dan wordt de aanvraag wel op basis van Amerikaanse, Canadese of Braziliaanse regelgeving afgehandeld, maar zonder bemoeienis van de ILT.