BASA Verenigde Staten

Luchtwaardigheid (annex 1)

In het akkoord met de VS zijn op het gebied van luchtwaardigheid (Annex 1) afspraken gemaakt over:

  • Wederzijdse acceptatie van ontwerpcertificaten voor producten, reparatiemethoden, onderdelen en toepassingen.
  • Aanvullende validatie bij type-certificatie, STC’s, enkele grote ontwerpwijzigingen (gespecificeerd in de TIP) en wijzigingen met betrekking tot geluid en emissies. Certificerende partijen verzorgen onderling de validatie. Bedrijven hoeven alleen bij hun eigen certificerende autoriteit (EASA of FAA) een aanvraag in te dienen. Voor onderdelen, reparatiemethoden en niet in de TIP vermelde ontwerpwijzigingen is geen validatie vereist. In die gevallen volstaat certificatie door de exporterende partij.
  • Wederzijdse erkenning van productie-approvals.
  • Afgifte van exportcertificaten. Export van luchtvaartuigen naar de VS moet plaatsvinden met een EASA Export Certificate of Airworthiness (EASA Form 27) in plaats van met een nationaal Export-Bewijs van Luchtwaardigheid.
  • Onderlinge dienstverlening tussen luchtvaartautoriteiten, waaronder conformity inspections, waaraan een tarief is verbonden overeenkomstig de Regeling tarieven luchtvaart 2008 (lid 12, artikel 16).

Onderhoud (annex 2)

Op het gebied van onderhoud (Annex 2) houden de afspraken voor Nederlandse bedrijven in:

  • EASA Part 145 approval vormt voorwaarde voor 14 CFR part 145 Repair Station Approval.
  • De privileges van de EASA Part-145 approval bepalen de privileges van de 14 CFR part 145 approval. Wat met Part-145 mag, mag ook met 14 CFR part 145.
  • Aanvragen voor initiële afgifte, wijziging of verlenging van een 14 CFR part 145 approval moeten worden ingediend bij de ILT.
  • De MOE moet een FAA-supplement bevatten om de zogenoemde ‘Special Conditions’ af te dekken. Deze bepalingen compenseren de verschillen tussen de Europese en Amerikaanse regelgeving. Het supplement moet worden goedgekeurd door de ILT.
  • De ILT voert het toezicht op de ‘Special Conditions’ uit via reguliere Part 145-audits.
  • De FAA bevestigt certificatie door afgifte, wijziging of verlenging van een 14 CFR part 145 Repair Station Approval. De approval is 2 jaar geldig.
  • De FAA en de ILT brengen het bedrijf de aan de certificatie verbonden kosten in rekening. De actuele hoogte van de ILT-tarieven vindt u in de Regeling tarieven luchtvaart 2008 (lid 3, artikel 16). 

Afgifte van een 14 CFR part 145 erkenning

13 januari 2014 heeft de USA Transportation Security Agency (TSA) de regelgeving over aircraft repair station security gepubliceerd. Deze regelgeving trad op 27 februari 2014 in werking. Hiermee is de zogenoemde TSA-ban opgeheven en kan de ILT per direct aanvragen voor een eerste afgifte van een 14 CFR part 145 erkenning in behandeling nemen.

Aanvraag

Bedrijven die een 14 CFR part 145 erkenning willen verkrijgen, kunnen zich op de aanvraag voorbereiden met het doornemen van de documenten genoemd onder meer informatie. Voor de voor-aanvraag (pre-application) moet in het Engels de FAA Form 8400-6 en de eVID worden ingediend. Voor de daadwerkelijke aanvraag moet in het Engels het volgende worden ingediend:

  • FAA Form 8310-3.
  • FAA Supplement to the EASA Part-145 MOE. Zie hiervoor: Toelichting op het Maintenance Organisation Exposition.
  • 'Statement of Need', waarin een noodzaak wordt aangetoond van het hebben van een 14 CFR part 145 erkenning voor het onderhouden van US geregistreerde luchtvaartuigen en/of onderdelen. Dit bewijs mag in de vorm zijn van een Letter of Intent (LOI), werk order, of contract met details van de relevante klant. Een relevante klant mag een in USA gevestigde onderhoudsorganisatie zijn, een luchtvaartmaatschappij, onderdelendistributeur of leasebedrijf.