Eisen aan binnenvaartschepen
Beroepsmatig gebruikte binnenvaartschepen moeten certificaten hebben die bewijzen dat ze voldoen aan technische eisen. Ook andere documenten kunnen verplicht zijn. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt hier toezicht op.
Binnenschipcertificaat: ES-TRIN-eisen
Een binnenschipcertificaat bewijst dat een schip voldoet aan de technische eisen voor veilig gebruik. Op het certificaat staat in welke van de zones 1, 2, 3 en 4 u mag varen, hoe u het schip wel en niet mag gebruiken en welke beperkingen of afwijkingen gelden.
- De meest gangbare scheepstypen moeten voldoen aan de technische eisen uit de Europese standaard ES-TRIN. Deze certificering gebeurt volgens de EU richtlijn 2016/1629 of volgens het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR).
- Voor passagiersschepen op grote vaarwegen (zone 2) en bijzondere scheepstypen staan aanvullende of afwijkende technische eisen in bijlagen van de Binnenvaartregeling. Deze bijlagen verwijzen vaak naar ES-TRIN.
Een binnenschipcertificaat vraagt u aan bij een van de klassenbureaus en keuringsinstanties voor binnenschepen.
De geldigheidsduur van een binnenschipcertificaat is 5 jaar voor passagiersschepen, 5 jaar voor tankschepen voor vervoer van gevaarlijke stoffen, en 7 jaar voor andere schepen. Zorg voor tijdige verlenging.
Is de kiel gelegd vóór 1 april 1976? Dan geldt bij verlenging van uw Certificaat van Onderzoek voor Rijnschepen een verruimde norm voor de geluidsbelasting in woonruimten en slaapruimten.
Eisen aan de uitrusting van binnenvaartschepen
Voor veel verschillende onderdelen van de technische uitrusting aan boord van binnenvaartschepen is periodieke keuring vereist. Hiermee blijven ze voldoen aan de eisen van ES-TRIN. Zo’n keuring moet u laten uitvoeren door deskundigen die zijn erkend door de ILT. Lees ook de speciale eisen voor dieselmotoren, brandblussers en verbandtrommels.
Voorlopig binnenschipcertificaat in bijzondere gevallen
In het Binnenvaartbesluit staan gevallen waarin een voorlopig binnenschipcertificaat mogelijk is. De geldigheidsduur hangt af van de omstandigheden. Er kunnen bijzondere voorschriften op staan. De aanvraag loopt via klassenbureaus en keuringsinstanties voor binnenschepen.
Certificaat van Goedkeuring voor vervoer van gevaarlijke stoffen
Binnenvaartschepen die gevaarlijke stoffen vervoeren, moeten behalve een binnenschipcertificaat ook een Certificaat van Goedkeuring hebben. De regels en voorwaarden staan in ADN 1.16.
Een Certificaat van Goedkeuring vraagt u aan bij een van de klassenbureaus en keuringsinstanties voor binnenschepen.
Meetbrief voor binnenvaartschepen
Een meetbrief is verplicht voor:
- Binnenvaartvrachtschepen met meer dan 20.000 kg laadvermogen.
- Andere binnenvaartschepen met meer dan 10m3 verschil tussen lege en maximaal toegestane waterverplaatsing. Dit verschil is het totaal van passagiers en voorraden aan boord, zoals brandstof, drinkwater en uitrusting.
- Zeeschepen met een ‘certificaat voor zeeschepen die de Rijn bevaren’, als ze op binnenwateren varen met grotere diepgang dan op zee of in kustwateren.
Bij twijfel stelt de scheepsmeter van de ILT de waterverplaatsing of tonnage vast.
Is teboekstelling van uw binnenvaartschip niet verplicht? Dan is een meetbrief niet verplicht. Ook niet als u het schip wel vrijwillig te boek stelt.
Duplicaatdocumenten
Is een Nederlands binnenvaartdocument verloren gegaan of gestolen? U kunt een duplicaat aanvragen.
- Voor meetbrieven, ontheffingen en verklaringen die de ILT heeft afgegeven, gebruikt u het formulier Aanvraag duplicaat bij vermissing scheepsdocumenten.
- Voor binnenschipcertificaten en Certificaten van Goedkeuring (CvG) vraagt u een duplicaat aan bij uw klassenbureau of keuringsinstantie.
Andere vereiste documenten voor binnenvaartschepen
Lees welke andere documenten u aan boord moet hebben:
- in Hoofdstuk 1 artikel 1.10 van het Binnenvaartpolitiereglement, of
- op de aktewateren in Hoofdstuk 1 artikel 1.10 van het Rijnvaartpolitiereglement.