Tachograaf op binnenwateren
In de vrachtvaart en de passagiersvaart op binnenwateren mag u een tachograaf gebruiken. Met een tachograaf kunt u onder voorwaarden afwijken van sommige bemanningsregels.
Lees de regels voor werk- en rusttijden in de binnenvaart en andere eisen aan de bemanning van binnenschepen.
Voorwaarden voor gebruik van een tachograaf
De tachograaf moet:
- voldoen aan de eisen uit ES-TRIN bijlage 5 onderdeel V,
- van een toegelaten model zijn,
- bij inbouw, na reparaties en na elke 5 jaar zijn gekeurd door een erkend deskundige,
- goed werken en ingeschakeld zijn.
In Nederland gaat de RDW over modeltoelating en erkenning van deskundigen.
Langer varen in exploitatiewijze A1
In exploitatiewijze A1 mag u met een tachograaf en een stuurman 1 maal in een kalenderweek 16 uur per 24 uur varen. Standaard is dit 14 uur per 24 uur.
Varen in bloktijden bij exploitatiewijzen A1 en A2
In exploitatiewijzen A1 en A2 mag u met een tachograaf varen in de bloktijden.
- In exploitatiewijze A1 is dit tussen 22.00 en 06.00 uur. U moet de vaart wel onderbreken na 8 aaneengesloten uren.
- In exploitatiewijze A2 is dit tussen 23.00 en 05.00 uur. U moet de vaart wel onderbreken na 6 aaneengesloten uren.
Varen met minder bemanning
Op motorschepen korter dan 55 meter en op bunkerschepen, bilgeboten en pompoverslagboten mag u onder voorwaarden varen met minder bemanning dan standaard vereist. Een van de voorwaarden is gebruik van een tachograaf.