Bodem
Voor het werkterrein Bodem is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 4 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 4 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
Afhankelijk van de aard van de overtreding zijn de gevolgen:
- Nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Handhavingsarrangement 2020-2023 van de ILT en het Openbaar Ministerie (actualisering 2023) met betrekking tot:
- Het voorkomen van risicovolle en ongewenste gebeurtenissen op het gebied van het (weg)mengen van verontreinigingen in de ketens van grondverzet.
- Toepassing van bouwstoffen, waarbij uitloging en uitspoeling van verontreinigingen kan plaatsvinden en het drinkwater kan bedreigen.
Verzwarende aspecten
- Onomkeerbare gevolgen/geen herstelsanctie mogelijk.
- Recidive.
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing).
- Combinatie met andere relevante strafbare feiten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van malafide deskundigen (‘facilitators’). De overtreder is bij zijn handelen ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Waarheidsvinding. Soms levert een onderzoek of inspectie aanwijzingen op dat er meer aan de hand is, maar zijn de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend om de waarheid aan het licht te brengen. Dan kan strafrechtelijk worden opgetreden met opsporingsbevoegdheden.
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt bij strafrechtelijke handhaving de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Aanspreken.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuursrecht ingrijpend
- Schorsen of intrekken van erkenning.
Strafrechtelijke sanctie
- Bestuurlijke strafbeschikking milieu (BSBm).
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
- Nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Handhavingsarrangement 2020-2023 van de ILT en het Openbaar Ministerie (actualisering 2023) met betrekking tot:
- Het voorkomen van risicovolle en ongewenste gebeurtenissen op het gebied van het (weg)mengen van verontreinigingen in de ketens van grondverzet.
- Toepassing van bouwstoffen, waarbij uitloging en uitspoeling van verontreinigingen kan plaatsvinden en het drinkwater kan bedreigen.
Verzwarende aspecten
- Onomkeerbare gevolgen/geen herstelsanctie mogelijk.
- Recidive.
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing).
- Combinatie met andere relevante strafbare feiten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van malafide deskundigen (‘facilitators’). De overtreder is bij zijn handelen ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Waarheidsvinding. Soms levert een onderzoek of inspectie aanwijzingen op dat er meer aan de hand is, maar zijn de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend om de waarheid aan het licht te brengen. Dan kan strafrechtelijk worden opgetreden met opsporingsbevoegdheden.
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt bij strafrechtelijke handhaving de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Aanspreken.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuursrecht ingrijpend
- Schorsen of intrekken van erkenning.
Strafrechtelijke sanctie
- Bestuurlijke strafbeschikking milieu (BSBm).
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
- Nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Handhavingsarrangement 2020-2023 van de ILT en het Openbaar Ministerie (actualisering 2023) met betrekking tot:
- Het voorkomen van risicovolle en ongewenste gebeurtenissen op het gebied van het (weg)mengen van verontreinigingen in de ketens van grondverzet.
- Toepassing van bouwstoffen, waarbij uitloging en uitspoeling van verontreinigingen kan plaatsvinden en het drinkwater kan bedreigen.
Verzwarende aspecten
- Onomkeerbare gevolgen/geen herstelsanctie mogelijk.
- Recidive.
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing).
- Combinatie met andere relevante strafbare feiten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van malafide deskundigen (‘facilitators’). De overtreder is bij zijn handelen ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Waarheidsvinding. Soms levert een onderzoek of inspectie aanwijzingen op dat er meer aan de hand is, maar zijn de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend om de waarheid aan het licht te brengen. Dan kan strafrechtelijk worden opgetreden met opsporingsbevoegdheden.
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt bij strafrechtelijke handhaving de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Aanspreken.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang
Bestuursrecht ingrijpend
- Schorsen of intrekken van erkenning.
Strafrechtelijke sanctie
- Bestuurlijke strafbeschikking milieu (BSBm).
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
- Nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Handhavingsarrangement 2020-2023 van de ILT en het Openbaar Ministerie (actualisering 2023) met betrekking tot:
- Het voorkomen van risicovolle en ongewenste gebeurtenissen op het gebied van het (weg)mengen van verontreinigingen in de ketens van grondverzet.
- Toepassing van bouwstoffen, waarbij uitloging en uitspoeling van verontreinigingen kan plaatsvinden en het drinkwater kan bedreigen.
Verzwarende aspecten
- Onomkeerbare gevolgen/geen herstelsanctie mogelijk.
- Recidive.
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing).
- Combinatie met andere relevante strafbare feiten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van malafide deskundigen (‘facilitators’). De overtreder is bij zijn handelen ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Waarheidsvinding. Soms levert een onderzoek of inspectie aanwijzingen op dat er meer aan de hand is, maar zijn de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend om de waarheid aan het licht te brengen. Dan kan strafrechtelijk worden opgetreden met opsporingsbevoegdheden.
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt bij strafrechtelijke handhaving de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Aanspreken.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuursrecht ingrijpend
- Schorsen of intrekken van erkenning.
Strafrechtelijke sanctie
- Bestuurlijke strafbeschikking milieu (BSBm).
- Proces-verbaal.