Bus
Voor het werkterrein Bus is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 4 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 4 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit kan gevaar en letsel opleveren voor de verkeersveiligheid van passagiers, chauffeur en medeweggebruikers.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Regeling eisen geschiktheid 2000.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden – De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
NB: Bij recidive is het boetebedrag hoger.
Typering van de gevolgen
2: Beperkt. Dit bemoeilijkt de controle of de bestuurder voldoet aan artikel 74, lid 1 Besluit personenvervoer 2000 met het risico op gevaar voor de verkeersveiligheid van passagiers, chauffeur en medeweggebruikers.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Regeling eisen geschiktheid 2000.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden – De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
NB: Bij recidive is het boetebedrag hoger.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Hierdoor bestaat het risico op concurrentievervalsing. Daarnaast levert het gevaar voor de verkeersveiligheid en mogelijk letsel op.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden – De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
NB: Bij recidive is het boetebedrag hoger.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Hierdoor bestaat het risico op concurrentievervalsing. Daarnaast levert het gevaar voor de vekeersveiligheid en mogelijk letsel op.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Bijlage Wet administratieve afhandeling verkeersvoorschriften.
- Beleidsregel evenredigheidstoets en sanctionering bij verlies betrouwbaarheid in het busvervoer.
- Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden – De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.