CLP (Classification, Labelling and Packaging)
Voor het werkterrein indeling, etikettering en verpakking (Classification, Labelling and Packaging - CLP) van gevaarlijke chemische stoffen is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 9 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 9 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit is een onderdeel van het basisprincipe van de CLP-verordening.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze tekortkoming.
- De onder toezicht gestelde geeft blijk het niet zo nauw te nemen met regelgeving.
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. van belang; 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit is een onderdeel van het basisprincipe van de CLP-verordening.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze tekortkoming.
- De onder toezicht gestelde geeft blijk het niet zo nauw te nemen met regelgeving.
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. van belang; 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit is een onderdeel van het basisprincipe van de CLP-verordening.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze tekortkoming.
- De onder toezicht gestelde geeft blijk het niet zo nauw te nemen met regelgeving.
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. van belang; 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit is een onderdeel van het basisprincipe van de CLP-verordening.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze tekortkoming.
- De onder toezicht gestelde geeft blijk het niet zo nauw te nemen met regelgeving.
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. van belang; 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit is een onderdeel van het basisprincipe van de CLP-verordening.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze tekortkoming.
- De onder toezicht gestelde geeft blijk het niet zo nauw te nemen met regelgeving.
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. van belang; 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit is een onderdeel van het basisprincipe van de CLP-verordening.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze tekortkoming.
- De onder toezicht gestelde geeft blijk het niet zo nauw te nemen met regelgeving.
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. van belang; 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit is een onderdeel van het basisprincipe van de CLP-verordening.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze tekortkoming.
- De onder toezicht gestelde geeft blijk het niet zo nauw te nemen met regelgeving.
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
2: Beperkt. Dit is vooral een administratieve verplichting.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze tekortkoming.
- De onder toezicht gestelde geeft blijk het niet zo nauw te nemen met regelgeving.
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
- Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3. Van belang. Dit is belangrijk voor de eindformatie in de keten.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze tekortkoming.
- De onder toezicht gestelde geeft blijk het niet zo nauw te nemen met regelgeving.
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
- Niet van toepassing.