Gevaarlijke stoffen luchtvaart
Voor het werkterrein Gevaarlijke stoffen luchtvaart is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 8 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 8 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Omdat deze stoffen niet herkenbaar zijn als gevaarlijke stof levert het vervoer een groot risico op.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- De sancties voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht worden vastgesteld door het Functioneel Parket volgens de afgesproken handhavingscatalogus.
- Overleg met en overdracht aan buitenlandse overheidsinstanties.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet Luchtvaart en ICAO-TO economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een landelijke of internationale (rechts)persoon.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden – Dit is meestal niet van toepassing, maar voorkomende gevallen worden overgedragen aan de Civil Aviation Authority (CAA).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Intrekken of schorsen erkenning.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
Afhankelijk van de aard van de stof en of deze een direct risico vormt (bijvoorbeeld een giftig gas), op de langere termijn (milieugevaarlijke stof) of daartussenin:
2: Beperkt.
3: Van belang.
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- De sancties voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht worden vastgesteld door het Functioneel Parket volgens de afgesproken handhavingscatalogus.
- Overleg met en overdracht aan buitenlandse overheidsinstanties.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Intrekken of schorsen erkenning.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Met name e-commercebedrijven zijn hier debet aan. Gevaarlijke stoffen die per post worden verzonden zijn gelijk te stellen aan niet juist gedeclareerde gevaarlijke stoffen. Tijdens de verwerking van post en pakketpost bestaat een verhoogd risico op schades en lekkages.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- De sancties voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht worden vastgesteld door het Functioneel Parket volgens de afgesproken handhavingscatalogus.
- Overleg met en overdracht aan buitenlandse overheidsinstanties.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet Luchtvaart en ICAO-TO economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een landelijke of internationale (rechts)persoon.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden – Dit is meestal niet van toepassing, maar voorkomende gevallen worden overgedragen aan de Civil Aviation Authority (CAA).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Aanwijzing of vordering.
- Last onder dwangsom.
- Intrekken of schorsen erkenning.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit levert een verhoogd risico op bij de afhandeling van gevaarlijke stoffen.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- De sancties voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht worden vastgesteld door het Functioneel Parket volgens de afgesproken handhavingscatalogus.
- Overleg met en overdracht aan buitenlandse overheidsinstanties.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Intrekken of schorsen erkenning.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Hierdoor bestaat het risico dat de gevaarlijke stof bij het aanleveren van de goederen niet wordt herkend.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- De sancties voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht worden vastgesteld door het Functioneel Parket volgens de afgesproken handhavingscatalogus.
- Overleg met en overdracht aan buitenlandse overheidsinstanties.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Aanwijzing of vordering.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Hierdoor bestaat een aannemelijke kans op beschadiging en/of lekkage tijdens de vlucht.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- De sancties voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht worden vastgesteld door het Functioneel Parket volgens de afgesproken handhavingscatalogus.
- Overleg met en overdracht aan buitenlandse overheidsinstanties.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Het vervoeren van CAO-vracht betekent een groot risico. Zonder CAO-kenmerk bestaat het risico dat deze gevaarlijke stoffen worden geladen in een passagiersvliegtuig.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- De sancties voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht worden vastgesteld door het Functioneel Parket volgens de afgesproken handhavingscatalogus.
- Overleg met en overdracht aan buitenlandse overheidsinstanties.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Erkenning moet de kwaliteiten van het bedrijf borgen in processen, opleidingen, trainingen, werkwijzen en manier van melden. Als dat ontbreekt neemt het gevaar toe.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- De sancties voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht worden vastgesteld door het Functioneel Parket volgens de afgesproken handhavingscatalogus.
- Overleg met en overdracht aan buitenlandse overheidsinstanties.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.