Gevaarlijke stoffen spoor
Voor het werkterrein Gevaarlijke stoffen spoor is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 9 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 9 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Het gaat hier om stoffen die door hun grote gevaren uitgesloten zijn van vervoer. Omdat ze niet veilig kunnen worden verpakt, is er een groot risico op vrijkomen. Het kan ook gaan om een gevaarlijke stof die onder bepaalde condities moet worden vervoerd die met vervoer per spoor niet gegarandeerd kunnen worden.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect.
- Waarheidsvinding. Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Waarschuwen.
- Proces-verbaal.
In bijzondere gevallen kan naast een strafrechtelijke sanctie ook een bestuurlijke herstelsanctie (last onder dwangsom) worden opgelegd.
Typering van de gevolgen
Afhankelijk van de aard van de stof en of deze een direct risico vormt (bijvoorbeeld een giftig gas), op de langere termijn (milieugevaarlijke stof) of daartussenin:
2: Beperkt.
3: Van belang.
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect.
- Waarheidsvinding. Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Waarschuwen.
- Proces-verbaal.
In bijzondere gevallen kan naast een strafrechtelijke sanctie ook een bestuurlijke herstelsanctie (last onder dwangsom) worden opgelegd.
Typering van de gevolgen
Gevaarlijke stoffen kunnen veilig vervoerd worden als ze goed verpakt zijn. Omhullingen (alle mogelijkheden van verpakken) moeten daarom aan eisen voldoen. Een omhulling die niet resistent is tegen de gevaarlijke stof, is bijvoorbeeld niet toegestaan vanwege het risico op lekkage. Afhankelijk van de aard van de stof zijn de mogelijke gevolgen:
2: Beperkt.
3: Van belang.
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect.
- Waarheidsvinding. Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Waarschuwen.
- Proces-verbaal.
In bijzondere gevallen kan naast een strafrechtelijke sanctie ook een bestuurlijke herstelsanctie (last onder dwangsom) worden opgelegd.
Typering van de gevolgen
Afhankelijk van de aard van de stof zijn de mogelijke gevolgen:
2: Beperkt.
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect.
- Waarheidsvinding. Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Waarschuwen.
- Proces-verbaal.
In bijzondere gevallen kan naast een strafrechtelijke sanctie ook een bestuurlijke herstelsanctie (last onder dwangsom) worden opgelegd.
Typering van de gevolgen
In Nederland worden extra eisen gesteld aan bepaalde vervoersstromen, zoals chloor, en het vervoer van ontplofbare stoffen en voorwerpen. Dit heeft te maken met onze infrastructuur en de behoefte aan een juiste informatievoorziening. Afhankelijk hiervan zijn de mogelijke gevolgen:
2: Beperkt.
3: Van belang.
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect.
- Waarheidsvinding. Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Waarschuwen.
- Proces-verbaal.
In bijzondere gevallen kan naast een strafrechtelijke sanctie ook een bestuurlijke herstelsanctie (last onder dwangsom) worden opgelegd.
Typering van de gevolgen
Door niet te voldoen aan de beladingsvoorschriften is er een groter risico op schade tijdens het transport en daardoor meer risico op lekkage. Afhankelijk van de aard van de stof zijn de mogelijke gevolgen:
2: Beperkt.
3: Van belang.
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect.
- Waarheidsvinding. Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Waarschuwen.
- Proces-verbaal.
In bijzondere gevallen kan naast een strafrechtelijke sanctie ook een bestuurlijke herstelsanctie (last onder dwangsom) worden opgelegd.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Als aan de buitenzijde van een voertuig niet zichtbaar is dat er gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, lopen bij een incident hulpdiensten risico. Ditzelfde geldt voor het ontbreken van informatie over deze gevaarlijke stoffen in een vervoersdocument.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect.
- Waarheidsvinding. Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Waarschuwen.
- Proces-verbaal.
In bijzondere gevallen kan naast een strafrechtelijke sanctie ook een bestuurlijke herstelsanctie (last onder dwangsom) worden opgelegd.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Personeel dat niet is opgeleid weet niets van de gevaren van de vervoerde gevaarlijke stoffen, hoe te handelen bij incidenten en aan welke eisen het transport moet voldoen.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect.
- Waarheidsvinding. Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Waarschuwen.
- Proces-verbaal.
In bijzondere gevallen kan naast een strafrechtelijke sanctie ook een bestuurlijke herstelsanctie (last onder dwangsom) worden opgelegd.
Typering van de gevolgen
De – speciaal opgeleide – veiligheidsadviseur is degene die binnen de onderneming in de gaten houdt of al het vervoer van gevaarlijke stoffen en alles wat daarmee te maken heeft wordt uitgevoerd volgens de regels. Ook geeft hij of zij het betrokken personeel gevraagd en ongevraagd advies. Als er geen veiligheidsadviseur is aangesteld, is het risico groot dat de wetgeving niet wordt nagekomen en niet alle noodzakelijke veiligheidsvoorschriften worden gevolgd. Afhankelijk van de aard van de stof en de rol van de onderneming zijn de mogelijke gevolgen:
3: Van belang.
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten. De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect.
- Waarheidsvinding. Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Waarschuwen.
- Proces-verbaal.
In bijzondere gevallen kan naast een strafrechtelijke sanctie ook een bestuurlijke herstelsanctie (last onder dwangsom) worden opgelegd.