Gevaarlijke stoffen weg
Voor het werkterrein Gevaarlijke stoffen weg is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 9 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 9 vaakst voorkomende overtredingen
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar – Het gaat hier om stoffen die door hun grote gevaren uitgesloten zijn van vervoer. Omdat ze niet veilig kunnen worden verpakt, is er een groot risico op vrijkomen.
Typering overtreder
A: Goedwillend – Onbedoeld, proactief.
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen.
C: Calculerend – Bewust belemmerend en/of risico nemend.
D: Bewust en structureel/crimineel – Fraude, oplichting of witwassen.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over de weg.
- HUM 2016.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden –De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld de veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (in bijzondere gevallen, bovenop een proces-verbaal).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Bij recidive kunnen overtredingen worden gezien als een misdrijf, onder meer bij aangetoonde opzet. De Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van het wegvervoer en de HUM 2016 bepalen hoe er gehandhaafd moet worden. Deze overtredingen zijn ingedeeld als een categorie I-vertreding (hoog risico op dodelijke slachtoffers, ernstig letsel voor personen of significante aantasting van het milieu) waarbij onmiddellijk corrigerende maatregelen moeten worden genomen. Omdat gevaarlijke-stoffenvervoer een ketenverantwoordelijkheid is kan worden geverbaliseerd aan iedereen in de keten van het transport die betrokken is en een rol heeft zoals beschreven in hoofdstuk 1.4 van de ADR. Er kunnen meerdere overtreders tegelijk in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn en worden vervolgd.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
Afhankelijk van de aard van de stof en of deze een direct risico vormt (bijvoorbeeld een giftig gas), op de langere termijn (milieugevaarlijke stof) of daartussenin:
2: Beperkt.
3: Van belang.
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend – Onbedoeld, proactief.
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen.
C: Calculerend – Bewust belemmerend en/of risico nemend.
D: Bewust en structureel/crimineel – Fraude, oplichting of witwassen.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over de weg.
- HUM 2016.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden –De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld de veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (in bijzondere gevallen, bovenop een proces-verbaal).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Bij recidive kunnen overtredingen worden gezien als een misdrijf, onder meer bij aangetoonde opzet. De Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van het wegvervoer en de HUM 2016 bepalen hoe er gehandhaafd moet worden. Deze overtredingen zijn ingedeeld als een categorie I-vertreding (hoog risico op dodelijke slachtoffers, ernstig letsel voor personen of significante aantasting van het milieu) waarbij onmiddellijk corrigerende maatregelen moeten worden genomen. Omdat gevaarlijke-stoffenvervoer een ketenverantwoordelijkheid is kan worden geverbaliseerd aan iedereen in de keten van het transport die betrokken is en een rol heeft zoals beschreven in hoofdstuk 1.4 van de ADR. Er kunnen meerdere overtreders tegelijk in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn en worden vervolgd.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
Gevaarlijke stoffen kunnen veilig vervoerd worden als ze goed verpakt zijn. Omhullingen (alle mogelijkheden van verpakken) moeten daarom aan eisen voldoen. Een omhulling die niet is toegestaan kan niet resistent zijn tegen de gevaarlijke stof, met het risico op lekkage. Afhankelijk van de aard van de stof zijn de mogelijke gevolgen:
2: Beperkt.
3: Van belang.
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend – Onbedoeld, proactief.
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen.
C: Calculerend – Bewust belemmerend en/of risico nemend.
D: Bewust en structureel/crimineel – Fraude, oplichting of witwassen.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over de weg.
- HUM 2016.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden –De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld de veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (in bijzondere gevallen, bovenop een proces-verbaal).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Bij recidive kunnen overtredingen worden gezien als een misdrijf, onder meer bij aangetoonde opzet. De Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van het wegvervoer en de HUM 2016 bepalen hoe er gehandhaafd moet worden. Deze overtredingen zijn ingedeeld als een categorie I-vertreding (hoog risico op dodelijke slachtoffers, ernstig letsel voor personen of significante aantasting van het milieu) waarbij onmiddellijk corrigerende maatregelen moeten worden genomen. Omdat gevaarlijke-stoffenvervoer een ketenverantwoordelijkheid is kan worden geverbaliseerd aan iedereen in de keten van het transport die betrokken is en een rol heeft zoals beschreven in hoofdstuk 1.4 van de ADR. Er kunnen meerdere overtreders tegelijk in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn en worden vervolgd.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
Vanwege de grote bevolkingsdichtheid in Nederland verbieden 2 bepalingen in de wet het vervoer van gevaarlijke stoffen binnen de bebouwde kom voor laden of lossen (als hier niet de bestemming is). Bij zeer gevaarlijke stoffen kan zelfs een verplichte route worden opgelegd. Niet voldoen aan deze eisen levert in dichtbevolkte gebieden een extra risico op. Dit risico is afhankelijk van de betreffende gevaarlijke stof:
2: Beperkt.
3: Van belang.
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend – Onbedoeld, proactief.
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen.
C: Calculerend – Bewust belemmerend en/of risico nemend.
D: Bewust en structureel/crimineel – Fraude, oplichting of witwassen.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over de weg.
- HUM 2016.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden –De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld de veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (in bijzondere gevallen, bovenop een proces-verbaal).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Bij recidive kunnen overtredingen worden gezien als een misdrijf, onder meer bij aangetoonde opzet. De Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van het wegvervoer en de HUM 2016 bepalen hoe er gehandhaafd moet worden. Deze overtredingen zijn ingedeeld als een categorie I-vertreding (hoog risico op dodelijke slachtoffers, ernstig letsel voor personen of significante aantasting van het milieu) waarbij onmiddellijk corrigerende maatregelen moeten worden genomen. Omdat gevaarlijke-stoffenvervoer een ketenverantwoordelijkheid is kan worden geverbaliseerd aan iedereen in de keten van het transport die betrokken is en een rol heeft zoals beschreven in hoofdstuk 1.4 van de ADR. Er kunnen meerdere overtreders tegelijk in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn en worden vervolgd.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
In Nederland zijn veel tunnels waarvoor extra regels gelden voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Niet elke stof mag door elke tunnel. Een ongeval met een stof die niet door de betreffende tunnel mag, kan bij vrijkomen een gezondheidsrisico opleveren maar ook een economisch risico voor de bereikbaarheid van Nederland. Afhankelijk hiervan zijn de mogelijke gevolgen:
2: Beperkt.
3: Van belang.
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend – Onbedoeld, proactief.
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen.
C: Calculerend – Bewust belemmerend en/of risico nemend.
D: Bewust en structureel/crimineel – Fraude, oplichting of witwassen.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over de weg.
- HUM 2016.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden –De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld de veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of et Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (in bijzondere gevallen, bovenop een proces-verbaal).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Bij recidive kunnen overtredingen worden gezien als een misdrijf, onder meer bij aangetoonde opzet. De Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van het wegvervoer en de HUM 2016 bepalen hoe er gehandhaafd moet worden. Deze overtredingen zijn ingedeeld als een categorie I-vertreding (hoog risico op dodelijke slachtoffers, ernstig letsel voor personen of significante aantasting van het milieu) waarbij onmiddellijk corrigerende maatregelen moeten worden genomen. Omdat gevaarlijke-stoffenvervoer een ketenverantwoordelijkheid is kan worden geverbaliseerd aan iedereen in de keten van het transport die betrokken is en een rol heeft zoals beschreven in hoofdstuk 1.4 van de ADR. Er kunnen meerdere overtreders tegelijk in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn en worden vervolgd.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
Door niet te voldoen aan de beladingsvoorschriften is er een groter risico op schade tijdens het transport en daardoor meer risico op lekkage. Afhankelijk van de aard van de stof zijn de mogelijke gevolgen:
2: Beperkt.
3: Van belang.
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend – Onbedoeld, proactief.
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen.
C: Calculerend – Bewust belemmerend en/of risico nemend.
D: Bewust en structureel/crimineel – Fraude, oplichting of witwassen.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over de weg.
- HUM 2016.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden –De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld de veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (in bijzondere gevallen, bovenop een proces-verbaal).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Bij recidive kunnen overtredingen worden gezien als een misdrijf, onder meer bij aangetoonde opzet. De Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van het wegvervoer en de HUM 2016 bepalen hoe er gehandhaafd moet worden. Deze overtredingen zijn ingedeeld als een categorie I-vertreding (hoog risico op dodelijke slachtoffers, ernstig letsel voor personen of significante aantasting van het milieu) waarbij onmiddellijk corrigerende maatregelen moeten worden genomen. Omdat gevaarlijke-stoffenvervoer een ketenverantwoordelijkheid is kan worden geverbaliseerd aan iedereen in de keten van het transport die betrokken is en een rol heeft zoals beschreven in hoofdstuk 1.4 van de ADR. Er kunnen meerdere overtreders tegelijk in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn en worden vervolgd.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar - Als aan de buitenzijde van een voertuig niet zichtbaar is dat er gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, lopen bij een incident hulpdiensten risico. Ditzelfde geldt voor het ontbreken van informatie over deze gevaarlijke stoffen in een vervoersdocument.
Typering overtreder
A: Goedwillend – Onbedoeld, proactief.
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen.
C: Calculerend – Bewust belemmerend en/of risico nemend.
D: Bewust en structureel/crimineel – Fraude, oplichting of witwassen.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over de weg.
- HUM 2016.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden –De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld de veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (in bijzondere gevallen, bovenop een proces-verbaal).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Bij recidive kunnen overtredingen worden gezien als een misdrijf, onder meer bij aangetoonde opzet. De Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van het wegvervoer en de HUM 2016 bepalen hoe er gehandhaafd moet worden. Deze overtredingen zijn ingedeeld als een categorie I-vertreding (hoog risico op dodelijke slachtoffers, ernstig letsel voor personen of significante aantasting van het milieu) waarbij onmiddellijk corrigerende maatregelen moeten worden genomen. Omdat gevaarlijke-stoffenvervoer een ketenverantwoordelijkheid is kan worden geverbaliseerd aan iedereen in de keten van het transport die betrokken is en een rol heeft zoals beschreven in hoofdstuk 1.4 van de ADR. Er kunnen meerdere overtreders tegelijk in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn en worden vervolgd.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar – Personeel dat niet is opgeleid weet niets van de gevaren van de vervoerde gevaarlijke stoffen, hoe te handelen bij incidenten en aan welke eisen het transport moet voldoen. Dit kan gevaar opleveren voor de werknemer zelf en voor zijn of haar omgeving.
Typering overtreder
A: Goedwillend – Onbedoeld, proactief.
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen.
C: Calculerend – Bewust belemmerend en/of risico nemend.
D: Bewust en structureel/crimineel – Fraude, oplichting of witwassen.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over de weg.
- European Register of Road Transport Undertakings (ERRU) en Verordening (EU) 2016-403 bijlage 1, punt 10 (cat. 1072).
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden –De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld de veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (in bijzondere gevallen, bovenop een proces-verbaal).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Bij recidive kunnen overtredingen worden gezien als een misdrijf, onder meer bij aangetoonde opzet. De Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van het wegvervoer en de HUM 2016 bepalen hoe er gehandhaafd moet worden. Deze overtredingen zijn ingedeeld als een categorie I-vertreding (hoog risico op dodelijke slachtoffers, ernstig letsel voor personen of significante aantasting van het milieu) waarbij onmiddellijk corrigerende maatregelen moeten worden genomen. Omdat gevaarlijke-stoffenvervoer een ketenverantwoordelijkheid is kan worden geverbaliseerd aan iedereen in de keten van het transport die betrokken is en een rol heeft zoals beschreven in hoofdstuk 1.4 van de ADR. Er kunnen meerdere overtreders tegelijk in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn en worden vervolgd.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
De – speciaal opgeleide – veiligheidsadviseur is degene die binnen de onderneming in de gaten houdt of al het vervoer van gevaarlijke stoffen en alles wat daarmee te maken heeft wordt uitgevoerd volgens de regels. Ook geeft hij of zij het betrokken personeel gevraagd en ongevraagd advies. Als er geen veiligheidsadviseur is aangesteld, is het – indirecte – risico groot dat de wetgeving niet wordt nagekomen en niet alle noodzakelijke veiligheidsvoorschriften worden gevolgd. Afhankelijk van de aard van de stof en de rol van de onderneming zijn de mogelijke gevolgen:
2: Beperkt.
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend – Onbedoeld, proactief.
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen.
C: Calculerend – Bewust belemmerend en/of risico nemend.
D: Bewust en structureel/crimineel – Fraude, oplichting of witwassen.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over de weg.
- HUM 2016.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat alle overtredingen volgens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt, de eigen organisatie of een BRZO-bedrijf (Besluit risico’s zware ongevallen).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Een combinatie met andere relevante delicten – De overtreder heeft handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee.
- Medewerking van deskundige derden –De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld de veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging – Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding – Soms brengt een onderzoek ook zaken aan het licht waarvoor de ILT niet is bevoegd te handelen. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Ook kan assistentie worden gevraagd aan het team Specialistische handhaving marktordening, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) of het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (in bijzondere gevallen, bovenop een proces-verbaal).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Bij recidive kunnen overtredingen worden gezien als een misdrijf.