Luchtvaart – Specifiek
Voor het werkterrein Luchtvaart – Specifiek is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 10 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 10 vaakst voorkomende overtredingen
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
1: Vrijwel nihil
2: Beperkt
3: Van belang
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust de controlerenden.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
1: Vrijwel nihil
2: Beperkt
3: Van belang
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust de controlerenden.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
1: Vrijwel nihil
2: Beperkt
3: Van belang
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust de controlerenden.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
1: Vrijwel nihil
2: Beperkt
3: Van belang
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust de controlerenden.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen en de afgelopen 2 jaar waren er geen signalen van niet naleven.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust de controlerenden.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder leeft de wet- en regelgeving niet na en herstelt alleen als de passagier een klacht indient bij de instantie die is belast met de toepassing van de verordening (NEB), een claimbureau inschakelt of een andere hulpbron aanspreekt zoals het Europees Consumenten Centrum (ECC).
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder leeft bewust de verordening niet na en heeft het organisatorisch niet of onvoldoende ingericht.
- De overtreder misleidt de passagier met verkeerde of geen informatie over passagiersrechten of niet werkende systemen op de website.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch en stelselmatig.
Afspraken handhavingspartners
Internationale afspraken tussen de commissie en de toezichthouders. In richtsnoeren vanuit de Europese Commissie:
- (algemeen): EUR-Lex - 52016XC0615(01) - EN - EUR-Lex (europa.eu).
- (tijdens Covid-19): Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with Covid-19 (europa.eu).
- (PRM): Guidelines to improve and facilitate the application of Regulation (EC) 1107/2006 [SWD(2012)171] (europa.eu).
Voor een volledig overzicht: https://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air_en.
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend – Heeft uit zichzelf de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen.
- Geen sanctie.
B: Reactief – Heeft uit de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen, maar niet uit zichzelf.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend – Komt pas na signalering door toezichthouder in actie om een oplossing te implementeren.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel – Opzettelijk doen of nalaten van handelingen die tot een overtredingen leiden.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete (volgens Beleidsregel handhaving verordening (EG) 261.2004 en Verordening (EG) nr. 1107/2006 voor passagiersrechten luchtvaart).
Strafrechtelijke sanctie
- Niet van toepassing.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen en de afgelopen 2 jaar waren er geen signalen van niet naleven.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust de controlerenden.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder leeft de wet- en regelgeving niet na en herstelt alleen als de passagier een klacht indient bij de instantie die is belast met de toepassing van de verordening (NEB), een claimbureau inschakelt of een andere hulpbron aanspreekt zoals het Europees Consumenten Centrum (ECC).
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder leeft bewust de verordening niet na en heeft het organisatorisch niet of onvoldoende ingericht.
- De overtreder misleidt de passagier met verkeerde of geen informatie over passagiersrechten of niet werkende systemen op de website.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch en stelselmatig.
Afspraken handhavingspartners
Internationale afspraken tussen de commissie en de toezichthouders. In richtsnoeren vanuit de Europese Commissie:
- (algemeen): EUR-Lex - 52016XC0615(01) - EN - EUR-Lex (europa.eu).
- (tijdens Covid-19): Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with Covid-19 (europa.eu).
- (PRM): Guidelines to improve and facilitate the application of Regulation (EC) 1107/2006 [SWD(2012)171] (europa.eu).
Voor een volledig overzicht: https://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air_en.
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend – Heeft uit zichzelf de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen.
- Geen sanctie.
B: Reactief – Heeft de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen, maar niet uit zichzelf.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend – Komt pas na signalering door toezichthouder in actie om een oplossing te implementeren.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel – Opzettelijk doen of nalaten van handelingen die tot een overtredingen leiden.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete (volgens Beleidsregel handhaving verordening (EG) 261.2004 en Verordening (EG) nr. 1107/2006 voor passagiersrechten luchtvaart).
Strafrechtelijke sanctie
- Niet van toepassing.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen en de afgelopen 2 jaar waren er geen signalen van niet naleven.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust de controlerenden.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder leeft de wet- en regelgeving niet na en herstelt alleen als de passagier een klacht indient bij de instantie die is belast met de toepassing van de verordening (NEB), een claimbureau inschakelt of een andere hulpbron aanspreekt zoals het Europees Consumenten Centrum (ECC).
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder leeft bewust de verordening niet na en heeft het organisatorisch niet of onvoldoende ingericht.
- De overtreder misleidt de passagier met verkeerde of geen informatie over passagiersrechten of niet werkende systemen op de website.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch en stelselmatig.
Afspraken handhavingspartners
Internationale afspraken tussen de commissie en de toezichthouders. In richtsnoeren vanuit de Europese Commissie:
- (algemeen): EUR-Lex - 52016XC0615(01) - EN - EUR-Lex (europa.eu).
- (tijdens Covid-19): Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with Covid-19 (europa.eu).
- (PRM): Guidelines to improve and facilitate the application of Regulation (EC) 1107/2006 [SWD(2012)171] (europa.eu).
Voor een volledig overzicht: https://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air_en.
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend – Heeft uit zichzelf de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen.
- Geen sanctie.
B: Reactief – Heeft de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen, maar niet uit zichzelf.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend – Komt pas na signalering door toezichthouder in actie om een oplossing te implementeren.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel – Opzettelijk doen of nalaten van handelingen die tot een overtredingen leiden.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete (volgens Beleidsregel handhaving verordening (EG) 261.2004 en Verordening (EG) nr. 1107/2006 voor passagiersrechten luchtvaart).
Strafrechtelijke sanctie
- Niet van toepassing.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend systeem voor correct gebruik van de slots.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust de controlerenden.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Slotenforcementcode (nog te publiceren).
Verzwarende aspecten
- • Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- • Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect.
- • Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- • De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend – Heeft uit zichzelf de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen.
- Geen sanctie.
B: Reactief – Heeft de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen, maar niet uit zichzelf.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend – Komt pas na signalering door toezichthouder in actie om een oplossing te implementeren.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel – Opzettelijk doen of nalaten van handelingen die tot een overtredingen leiden.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete (na verwachtte aanpassing Wet luchtvaart en Beleidsregel handhaving misbruik van slots op gecoördineerde luchthavens (nog te publiceren).
Strafrechtelijke sanctie
- Niet van toepassing.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend systeem voor correct gebruik van de slots.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust het toezicht.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Slotenforcementcode (nog te publiceren).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend – Heeft uit zichzelf de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen.
- Geen sanctie.
B: Reactief – Heeft de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen, maar niet uit zichzelf.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend – Komt pas na signalering door toezichthouder in actie om een oplossing te implementeren.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel – Opzettelijk doen of nalaten van handelingen die tot een overtredingen leiden.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete (na verwachtte aanpassing Wet luchtvaart en Beleidsregel handhaving misbruik van slots op gecoördineerde luchthavens (nog te publiceren).
Strafrechtelijke sanctie
- Niet van toepassing.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend systeem voor passagiersrechten.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen en de afgelopen 2 jaar waren er geen signalen van niet naleven.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren of afwachtend.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust de controlerenden.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder leeft de wet- en regelgeving niet na en herstelt alleen als de passagier een klacht indient bij de instantie die is belast met de toepassing van de verordening (NEB), een claimbureau inschakelt of een andere hulpbron aanspreekt zoals het Europees Consumenten Centrum (ECC).
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder leeft bewust de verordening niet na en heeft het organisatorisch niet of onvoldoende ingericht..
- De overtreder misleidt passagiers met verkeerde of geen informatie over passagiersrechten of niet werkende systemen op de website.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch en stelselmatig.
Afspraken handhavingspartners
Internationale afspraken tussen de commissie en de toezichthouders. In richtsnoeren vanuit de Europese Commissie:
- (algemeen): EUR-Lex - 52016XC0615(01) - EN - EUR-Lex (europa.eu).
- (tijdens Covid-19): Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with Covid-19 (europa.eu).
- (PRM): Guidelines to improve and facilitate the application of Regulation (EC) 1107/2006 [SWD(2012)171] (europa.eu).
Voor een volledig overzicht: https://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air_en.
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend – Heeft uit zichzelf de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen.
- Geen sanctie.
B: Reactief – Heeft de overtreding hersteld en maatregelen genomen om deze te voorkomen, maar niet uit zichzelf.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend – Komt pas na signalering door toezichthouder in actie om een oplossing te implementeren.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel – Opzettelijk doen of nalaten van handelingen die tot een overtredingen leiden.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete (volgens Beleidsregel handhaving verordening EG. 261.2004 en Verordening (EG) nr. 1107/2006 voor passagiersrechten luchtvaart).
Strafrechtelijke sanctie
- Niet van toepassing.