Luchtvaart – Infrastructuur
Voor het werkterrein Luchtvaart – Infrastructuur is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 10 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 10 overtredingen
2017/373, 139/2014, 2015/340 en 2018/1139. AGA, ADR, ANS – Onvoldoende borging van de bekwaamheid van het personeel.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
- Vrijwel nihil
- Beperkt
- Van belang
- Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert de inspectie bewust.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie – al dan niet met ruchtbaarheid in combinatie met een last onder dwangsom die kan leiden tot Kamervragen, aandacht van de pers en daarmee imagoschade – heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn (de lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie).
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
Let op: Niet tijdig oplossen op level 2 kan opschaling betekenen naar level 1.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
2017/373, 139/2014, 2015/340 en 2018/1139. AGA, ADR, ANS – Niet tijdig afhandelen van bevindingen.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
- Vrijwel nihil
- Beperkt
- Van belang
- Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust het toezicht.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie – al dan niet met ruchtbaarheid in combinatie met een last onder dwangsom die kan leiden tot Kamervragen, aandacht van de pers en daarmee imagoschade – heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn (de lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie).
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
Let op: Niet tijdig oplossen op level 2 kan opschaling betekenen naar level 1.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
2017/373, 139/2014, 2015/340 en 2018/1139. AGA, ADR, ANS – Bevindingen oplossen zonder follow-up van een root cause analyse en aanpak van de root cause.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
- Vrijwel nihil
- Beperkt
- Van belang
- Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust het toezicht.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie – al dan niet met ruchtbaarheid in combinatie met een last onder dwangsom die kan leiden tot Kamervragen, aandacht van de pers en daarmee imagoschade – heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn (de lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie).
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
Let op: Niet tijdig oplossen op level 2 kan opschaling betekenen naar level 1.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie
2017/373, 139/2014, 2015/340 en 2018/1139. AGA, ADR, ANS – Niet voldoen aan de eisen voor subcontractor audits.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
- Vrijwel nihil
- Beperkt
- Van belang
- Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust het toezicht.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie – al dan niet met ruchtbaarheid in combinatie met een last onder dwangsom die kan leiden tot Kamervragen, aandacht van de pers en daarmee imagoschade – heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn (de lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie).
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
Let op: Niet tijdig oplossen op level 2 kan opschaling betekenen naar level 1.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
2017/373, 139/2014, 2015/340 en 2018/1139. AGA, ADR, ANS – Niet op de hoogte zijn van de laatste wet- en regelgeving.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
- Vrijwel nihil
- Beperkt
- Van belang
- Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust het toezicht.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie – al dan niet met ruchtbaarheid in combinatie met een last onder dwangsom die kan leiden tot Kamervragen, aandacht van de pers en daarmee imagoschade – heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn (de lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie).
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
Let op: Niet tijdig oplossen op level 2 kan opschaling betekenen naar level 1.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
2017/373, 139/2014, 2015/340 en 2018/1139. AGA, ADR, ANS – Niet voldoen aan de eisen voor het vastleggen van onderhoud in de administratie.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
- Vrijwel nihil
- Beperkt
- Van belang
- Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust het toezicht.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie – al dan niet met ruchtbaarheid in combinatie met een last onder dwangsom die kan leiden tot Kamervragen, aandacht van de pers en daarmee imagoschade – heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn (de lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie).
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
Let op: Niet tijdig oplossen op level 2 kan opschaling betekenen naar level 1.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
- Vrijwel nihil
- Beperkt
- Van belang
- Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust het toezicht.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie – al dan niet met ruchtbaarheid in combinatie met een last onder dwangsom die kan leiden tot Kamervragen, aandacht van de pers en daarmee imagoschade – heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn (de lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie).
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
Let op: Niet tijdig oplossen op level 2 kan opschaling betekenen naar level 1.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
- Vrijwel nihil
- Beperkt
- Van belang
- Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust het toezicht.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie – al dan niet met ruchtbaarheid in combinatie met een last onder dwangsom die kan leiden tot Kamervragen, aandacht van de pers en daarmee imagoschade – heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn (de lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie).
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
Let op: Niet tijdig oplossen op level 2 kan opschaling betekenen naar level 1.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
- Vrijwel nihil
- Beperkt
- Van belang
- Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust het toezicht.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
- Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie – al dan niet met ruchtbaarheid in combinatie met een last onder dwangsom die kan leiden tot Kamervragen, aandacht van de pers en daarmee imagoschade – heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn (de lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie).
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
Let op: Niet tijdig oplossen op level 2 kan opschaling betekenen naar level 1.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
- Vrijwel nihil
- Beperkt
- Van belang
- Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend
- Er is een werkend SMS-systeem en/of sprake van aantoonbaar Just culture van top tot werkvloer.
- De overtreder is bewezen bereid om de regels te volgen.
- De bevinding is het gevolg van onbedoeld handelen.
- Naleving van de wet- en regelgeving die van toepassing is staat bij de overtreder aantoonbaar hoog in het vaandel.
Mogelijke onderbouwing:
- De overtreder heeft de overtreding zelf ontdekt.
- De overtreder heeft proactief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
- De overtreder heeft de benodigde managementsystemen op orde.
- Uit het recente inspectieverleden blijkt geen andere houding dan goedwillend.
- De overtreder heeft in het verleden steeds proactief en constructief gehandeld met corrigerende en preventieve maatregelen.
B: Reactief
- De overtreder is niet duidelijk te typeren.
- De overtreder heeft een onverschillige of reactieve houding en de bevinding en gevolgen van het handelen interesseren hem niet.
- De overtreder kent de betreffende wet- en regelgeving niet.
C: Calculerend
- De overtreder belemmert bewust het toezicht.
- De overtreder handelt bewust en opzettelijk, waarbij hij de gevolgen van het handelen op de koop toeneemt.
- De overtreder handelt onbewust buiten de scope van de erkenning.
Onderbouwing:
- De overtreder heeft een afwachtende houding bij het treffen van corrigerende maatregelen.
- De overtreder weet dat hij in overtreding is, maar neemt geen maatregelen.
D: Bewust en structureel de regels overtredend
- De overtreder handelt bewust buiten de scope van de erkenning.
- De overtreder houdt zich bezig met strafbare feiten.
Mogelijke onderbouwing:
- Overtredingen gebeuren systematisch.
- De overtreder heeft doelbewust de handeling buiten de (log)boeken of administratie gehouden.
- De overtreder stuurt op overtredingen.
Afspraken handhavingspartners
Inspectie SZW / Gebonden aan internationale interventies volgens de Basic Regulation (EU2018/1139) (interventies level 1, 2 en 3).
Verzwarende aspecten
Verkregen economisch voordeel (winst of besparing).
- Een financiële sanctie – al dan niet met ruchtbaarheid in combinatie met een last onder dwangsom die kan leiden tot Kamervragen, aandacht van de pers en daarmee imagoschade – heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met een andere relevante overtreding of commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
- De luchtvaartveiligheid is in gevaar geweest.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met verbetertermijn (de lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie).
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
Let op: Niet tijdig oplossen op level 2 kan opschaling betekenen naar level 1.
B: Reactief
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Bewust en structureel/crimineel
- Level 1: Stilleggen van het luchtvaarttuig, proces en/of organisatie(onderdeel) bij direct gevaar voor de luchtvaartveiligheid.
- Level 2: Waarschuwing met (mogelijk verkorte) verbetertermijn. De lengte van dit termijn wordt bepaald door de urgentie. Niet tijdig oplossen kan opschaling betekenen naar level 1.
- Level 3: Informeren, waarschuwen zonder verbetertermijn.
- Verscherpt toezicht.
- Opschorten of intrekken van de erkenning.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Strafrechtelijke vervolging en overdracht aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst of luchtvaartpolitie.