Milieuregelgeving luchtvaart
Voor het werkterrein Milieuregelgeving luchtvaart is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 10 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 10 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Onomkeerbaar: de normen gelden voor een (gebruiks)jaar en kunnen na overschrijding niet meer goed worden gemaakt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
C: Calculerend/opportunistisch.
Afspraken handhavingspartners
Niet van toepassing.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Maatregel voor Schiphol en/of Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en/of een luchtvaartmaatschappij op basis van artikel 8.22 van de Wet luchtvaart, zodat de normoverschrijding het (gebruiks)jaar erna niet meer gebeurt.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete aan Schiphol en/of Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en/of een luchtvaartmaatschappij op basis van artikel 11.16 van de Wet luchtvaart als de opgelegde maatregelen niet (voldoende) worden nageleefd.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
4: Aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Onomkeerbaar: de geluidsnorm geldt voor een (gebruiks)jaar en kan na overschrijding niet meer goed worden gemaakt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
C: Calculerend/opportunistisch.
Afspraken handhavingspartners
Niet van toepassing.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Maatregel voor de exploitant van de luchthaven en/of Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en/of een luchtvaartmaatschappij op basis van de artikelen 8.45 en 8.70 van de Wet luchtvaart, zodat de normoverschrijding het (gebruiks)jaar erna niet meer gebeurt.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete aan de exploitant van de luchthaven en/of Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en/of een luchtvaartmaatschappij op basis van artikel 11.16 van de Wet luchtvaart als de opgelegde maatregelen niet (voldoende) worden nageleefd.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
Afspraken handhavingspartners
Niet van toepassing.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Aan de gezagvoerder van een vliegtuig of luchtvaartmaatschappij en/of Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op basis van artikel 11.15 van de Wet luchtvaart en artikel 5.32 van de Algemene wet bestuursrecht, als de overtreding binnen een jaar na een waarschuwing opnieuw gebeurt. Een last onder dwangsom heeft daarbij de voorkeur, als alternatief voor een bestuurlijke boete.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete aan de gezagvoerder van een vliegtuig of luchtvaartmaatschappij en/of Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op basis van artikel 11.16 van de Wet luchtvaart als de overtreding binnen een jaar na een waarschuwing opnieuw gebeurt.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
Afspraken handhavingspartners
Niet van toepassing.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Aan de gezagvoerder van een vliegtuig of luchtvaartmaatschappij en/of Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op basis van artikel 11.15 van de Wet luchtvaart en artikel 5.32 van de Algemene wet bestuursrecht, als de overtreding binnen een jaar na een waarschuwing opnieuw gebeurt. Een last onder dwangsom heeft daarbij de voorkeur, als alternatief voor een bestuurlijke boete.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete aan de gezagvoerder van een vliegtuig of luchtvaartmaatschappij en/of Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op basis van artikel 11.16 van de Wet luchtvaart, als de overtreding binnen een jaar na een waarschuwing opnieuw gebeurt.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
Afspraken handhavingspartners
Niet van toepassing.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Aan de gezagvoerder van een vliegtuig of luchtvaartmaatschappij, op basis van artikel 11.15 van de Wet luchtvaart en artikel 5.32 van de Algemene wet bestuursrecht, als de overtreding binnen een jaar na een waarschuwing opnieuw gebeurt. Een last onder dwangsom heeft daarbij de voorkeur.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
- Bestuurlijke strafbeschikking.
Een overtreding van artikel 7 van het Besluit luchtverkeer is op grond van artikel 33 van het Besluit luchtverkeer strafbaar. Dit biedt de mogelijkheid van strafrecht, als alternatief voor een last onder dwangsom.
Typering van de gevolgen
2: Beperkt. Het APU-gebruik heeft alleen lokaal effect op het luchtvaartterrein.
Typering overtreder
B: Neutraal/onverschillig. De gezagvoerder van een vliegtuig kan APU aanzetten voor het comfort van de passagiers.
C: Calculerend/opportunistisch.
Afspraken handhavingspartners
Airport Authority Schiphol en NLA.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Aan de gezagvoerder van een vliegtuig of luchtvaartmaatschappij, op basis van artikel 11.15 van de Wet luchtvaart en artikel 5.32 van de Algemene wet bestuursrecht, als de overtreding binnen een jaar na een waarschuwing opnieuw gebeurt. Een last onder dwangsom heeft daarbij de voorkeur, als alternatief voor een bestuurlijke boete.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete aan de gezagvoerder van een vliegtuig of luchtvaartmaatschappij, op basis van artikel 11.16 van de Wet luchtvaart, als de overtreding binnen een jaar na een waarschuwing opnieuw gebeurt.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
4. Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
Afspraken handhavingspartners
Niet van toepassing.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Aan de exploitant van een luchthaven en/of de gezagvoerder van een vliegtuig of luchtvaartmaatschappij, op basis van artikel 11.15 van de Wet luchtvaart en artikel 5.32 van de Algemene wet bestuursrecht, als de overtreding binnen een jaar na een waarschuwing opnieuw gebeurt. Een last onder dwangsom heeft daarbij de voorkeur, als alternatief voor een bestuurlijke boete.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete aan de exploitant van een luchthaven en/of de gezagvoerder van een vliegtuig of luchtvaartmaatschappij, op basis van artikel 11.16 van de Wet luchtvaart, als de overtreding binnen een jaar na een waarschuwing opnieuw gebeurt.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
2. Beperkt
Typering overtreder
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
Afspraken handhavingspartners
Luchtvaartpolitie.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Een geconstateerde overtreding wordt overgedragen aan de luchtvaartpolitie voor verdere (strafrechtelijke) afhandeling.
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
C: Calculerend/opportunistisch.
Afspraken handhavingspartners
NLA.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Op basis van artikel 11.15 van de Wet luchtvaart en artikel 5.32 van de Algemene wet bestuursrecht, als dreigt dat het vereiste aantal 400Hz-installaties niet wordt gehaald. Een last onder dwangsom heeft daarbij de voorkeur.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete, op basis van artikel 11.16 van de Wet luchtvaart, als de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste resultaat oplevert.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3. Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
C: Calculerend/opportunistisch.
Afspraken handhavingspartners
NLA.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Op basis van artikel 11.15 van de Wet luchtvaart en artikel 5.32 van de Algemene wet bestuursrecht, als dreigt dat de beschikbaarheid van de PCA niet wordt gehaald. Een last onder dwangsom heeft daarbij de voorkeur.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Bestuurlijke boete, op basis van artikel 11.16 van de Wet luchtvaart, als de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste resultaat oplevert.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.