Rail
Voor het werkterrein Rail is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 10 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 10 vaakst voorkomende overtredingen
Hoofdspoor:
Verordening (EU) 2018/762, punt 2.3.2 van bijlagen 1 en 2 en artikel 49 e.v. Spoorwegwet; voor spoorwegondernemingen en de beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur.
Artikel 53 Spoorwegwet; voor ‘degene onder wiens gezag’ of degene die een veiligheidsfunctie ‘doet uitoefenen’.
Lokaal spoor:
Artikel 39 Wet lokaal spoor; voor vervoerder of beheerder.
Bijzonder spoor:
Niet van toepassing.
Heel indirect:
Artikel 3 en 4 Besluit bijzondere spoorwegen; voor beheerders en vervoerders.
Artikel 3 Spoorwegwet; voor iedereen.
Artikel 326 Wetboek van Strafrecht; bij commune delicten als fraude/oplichting.
Typering van de gevolgen
- Vrijwel nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. De inspecteur zal uitgebreid moeten beargumenteren wat dit financieel voordeel is.
- Status of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionale of landelijke maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect - Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet geïnd worden of heeft de overtreder waarschijnlijk ingecalculeerd als (bedrijfs)kosten.
- Combinatie met andere relevante overtredingen - Bijvoorbeeld met een commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (artikel 5:32 Awb).
- Last onder bestuursdwang (artikel 35, lid 2 Rivs jo. artikel 76 Spw bij overtredingen van EU-recht).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete (artikel 53 Spw jo. artikel 77 Spw).
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal (artikel 3 Spw jo. Artikel 87 Spw).
Alle soorten spoor:
Artikel 326 Wetboek van Strafrecht – Commune delicten als fraude/oplichting.
Hoofdspoor:
Artikel 65, lid 2 Spoorwegwet juncto Bijlage 4 Regeling spoorverkeer – Niet in acht nemen van seinen; voor iedereen (in de praktijk meestal de machinist).
Artikel 51a, lid 1 onder b Spoorwegwet – Geen geldige verklaring van medische of psychologische geschiktheid; voor veiligheidsfunctionaris.
Artikel 4 Spoorwegwet – Onder invloed van bijvoorbeeld alcohol of drugs; voor veiligheidsfunctionaris.
Hoofd- en lokaal spoor:
Artikel 11 Arbowet – Handelen in strijd met normenkader veilig werken; voor baanwerker.
Lokaal spoor:
Artikel 41 Wet lokaal spoor – Onder invloed van bijvoorbeeld alcohol of drugs.
Artikel 25, lid 3 juncto lid 4 Wet lokaal spoor – Niet in acht nemen van seinen.
Bijzonder spoor:
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
- Vrijwel nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. De inspecteur zal uitgebreid moeten beargumenteren wat dit financieel voordeel is.
- Status of voorbeeldfunctie – De overtreder heeft een leidinggevend en/of coachende functie binnen de organisatie (bijvoorbeeld van mentor of instructeur).
- Financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect - Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet geïnd worden.
- Combinatie met andere relevante overtredingen - Bijvoorbeeld met een commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de overtreder:
Algemeen:
- Last onder dwangsom (artikel 76 Spw jo. Artikel 5:32 Awb).
- Last onder bestuursdwang (artikel 76 Spw jo. Artikel 5:32 Awb).
Machinist:
- Schorsing of intrekking machinistenvergunning (artikel 51a, tweede lid Spw, bij ontbreken geldige medische of psychologische verklaring).
- Andere veiligheidsfunctionaris (bij ontbreken geldige medische of psychologische verklaring):
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
Baanwerker:
- Bevel tot staken of aanpassen van arbeid (artikel 27, lid 1 en 1 artikel 28, lid 1 en 28b van de Arbowet).
Opmerkingen:
- Het ontbreken van een geldige medische of psychologische verklaring kan ook vallen onder ‘Onvoldoende borging van personeel’.
- 2: De ILT is niet bevoegd om te sanctioneren tegen een individuele baanwerker. Die bevoegdheid ligt bij de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en wordt uitgevoerd door de Inspectie SZW).
- Zie voor baanwerkers artikel 3.6b van de Aanwijzingsregeling toezichthoudende ambtenaren en ambtenaren met specifieke uitvoeringtaken op grond van SZW-wetgeving.
- Onder ‘niet in achtnemen van seinen’ vallen verschillende overtredingen (zie Besluit spoorverkeer), bijvoorbeeld STS-passage (van stoptonend sein) of te hard rijden.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete (tegen overtreding artikel 65, lid 2; zie artikel 77 Spw jo. artikel 40 Besluit spoorverkeer).
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal (artikel 3 Spw jo. artikel 87 Spw) (bij alcohol- en drugsgerelateerde overtredingen; artikel 87 Spw jo. artikel 4 Spw en artikel 46 Wls).
Opmerking:
Toezichthouders van de ILT bij spoor zijn geen BOA’s, dus bij strafrechtelijk handhaven zijn andere partijen nodig.
Hoofdspoor:
Verordening 402/2013 (CSM REA); voor organisaties.
Verordening 2018/762, punt 5.4; voor spoorwegondernemingen (Bijlage 1) en infrabeheerder (Bijlage 2).
Lokaal spoor:
Niet van toepassing.
Bijzonder spoor:
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
- Vrijwel nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. De inspecteur zal uitgebreid moeten beargumenteren wat dit financieel voordeel is.
- Status of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionale of landelijke maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect - Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet geïnd worden of heeft de overtreder waarschijnlijk ingecalculeerd als (bedrijfs)kosten.
- Combinatie met andere relevante overtredingen - Bijvoorbeeld met een commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (Verordening 2018/762).
- Last onder bestuursdwang (Verordening 2018/762).
Vanwege overtredingen van de CSM-REA kan geen sanctie worden toegepast.
Opmerkingen:
- De CSM-REA is een verordening die nog op de oude spoorwegveiligheidsrichtlijn is gebaseerd. Daarom geeft artikel 35 van de Regeling interoperabiliteit en veiligheid spoorwegen geen grondslag voor een last onder dwangsom of bestuursdwang.
- Verordening 2018/762 is gebaseerd op de nieuwe spoorwegveiligheidsrichtlijn, dus artikel 35 van de Regeling interoperabiliteit en veiligheid spoorwegen (jo. 76 Spw) geeft een grondslag een last onder dwangsom of bestuursdwang.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal (als er sprake is van gevaar, volgens artikel 3 jo 87 Spw).
Hoofdspoor:
Verordening 2018/762, punt 7.1; voor spoorwegondernemingen (Bijlage 1) en infrabeheerder (Bijlage 2).
Artikel 26, lid 1 en 2 Besluit spoorverkeer; voor beheerder en spoorwegondernemingen.
Meldplicht artikel 26, lid 5 Besluit spoorverkeer; voor spoorwegonderneming.
Lokaal spoor:
Niet van toepassing.
Bijzonder spoor:
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
2. Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. De inspecteur zal uitgebreid moeten beargumenteren wat dit financieel voordeel is.
- Status of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionale of landelijke maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect - Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet geïnd worden of heeft de overtreder waarschijnlijk ingecalculeerd als (bedrijfs)kosten.
- Combinatie met andere relevante overtredingen - Bijvoorbeeld met een commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (tegen overtredingen van Verordening 2018/762 op grond van artikel 35 Rivs jo. 76 Spw).
- Last onder dwangsom (tegen overtreding van artikel 26 Bsv op grond van art. 76 Spw).
- Last onder bestuursdwang (tegen overtreding van artikel 26 Bsv op grond van artikel 76 Spw).
- Last onder bestuursdwang (artikel 35, lid 2 Rivs jo. artikel 76 Spw bij overtredingen van EU-recht)
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke boete (tegen overtreding van artikel 26 Bsv volgens artikel 40 Bsv).
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Hoofdspoor:
Artikel 3 juncto 4, lid 2, onder c II Beheerconcessie 2015-2025; voor beheerder.
Lokaal spoor:
Artikel 5 Wet lokaal spoor; voor beheerder.
Bijzonder spoor
Artikel 3 Spoorwegwet (artikel 2 Besluit bijzondere spoorwegen); voor iedereen.
Typering van de gevolgen
- Vrijwel nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. De inspecteur zal uitgebreid moeten beargumenteren wat dit financieel voordeel is.
- Status of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionale of landelijke maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect - Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet geïnd worden of heeft de overtreder waarschijnlijk ingecalculeerd als (bedrijfs)kosten.
- Combinatie met andere relevante overtredingen - Bijvoorbeeld met een commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (artikel 76 Spw jo. artikel 5:32 Awb).
- Last onder bestuursdwang (artikel 76 Spw jo. artikel 5:32 Awb).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Opmerking:
Bij de overtredingen van de Wet lokaal spoor is de ILT niet bevoegd om (handhavings-)besluiten te nemen.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal (bij overtreding van artikel 3 Spw op grond van artikel 87 Spw).
Hoofdspoor:
TSI OPE (Verordening (EU) 2019/773) voorschrift 4.2.2.5.2 onder b; voor spoorwegonderneming.
ECM-verordening (Verordening (EU) 2019/779); voor de entity in charge of maintenance (ECM).
Artikel 36 Spoorwegwet; voor ECM.
Artikel 37, lid 1 Spoorwegwet; voor spoorwegonderneming.
Alle artikelen Regeling indienststelling spoorvoertuigen.
Lokaal spoor:
Artikel 35 Wet lokaal spoor; voor vervoerder.
Bijzonder spoor:
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
- Vrijwel nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. De inspecteur zal uitgebreid moeten beargumenteren wat dit financieel voordeel is.
- Status of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionale of landelijke maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect - Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet geïnd worden of heeft de overtreder waarschijnlijk ingecalculeerd als (bedrijfs)kosten.
- Combinatie met andere relevante overtredingen - Bijvoorbeeld met een commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (artikel 76 Spw jo. artikel 5:32 Awb en bij overtredingen van Europese verordeningen artikel 35 Rivs).
- Last onder bestuursdwang (artikel 76 Spw jo. artikel 5:32 Awb en bij overtredingen van Europese verordeningen artikel 35 Rivs).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal (bij overtreding van artikel 3 Spw op grond van artikel 87 Spw).
Hoofdspoor:
Artikel 16f, lid 1 onder b en artikel 16f, lid 5 Spoorwegwet; voor beheerder.
Artikel 32, lid 1 Spoorwegwet en artikel 23 Regeling interoperabiliteit en veiligheidsspoorwegen.
Verordening (EU) 2018/762, artikel 3; voor de spoorwegondernemingen.
Verordening (EU) 2018/762, artikel 4; voor de beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur.
ECM-verordening (Verordening (EU) 2019/779); voor de entity in charge of maintenance (ECM).
Lokaal spoor:
Artikel 19, lid 2 Wet lokaal spoor; voor de beheerder.
Artikel 28, lid 2 Wet lokaal spoor; voor de vervoerder.
Bijzonder spoor:
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
1: Vrijwel nihil.
2. Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. De inspecteur zal uitgebreid moeten beargumenteren wat dit financieel voordeel is.
- Status of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionale of landelijke maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect - Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet geïnd worden of heeft de overtreder waarschijnlijk ingecalculeerd als (bedrijfs)kosten.
- Combinatie met andere relevante overtredingen - Bijvoorbeeld met een commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (artikel 76 Spw jo. artikel 5:32 Awb en bij overtredingen van Europese verordeningen artikel 35 Rivs).
- Last onder bestuursdwang (artikel 76 Spw jo. artikel 5:32 Awb en bij overtredingen van Europese verordeningen artikel 35 Rivs).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Hoofdspoor:
Artikel 27, lid 2 onder b Spoorwegwet juncto artikel 32, lid 1 onder a Spoorwegwet; voor spoorwegondernemingen.
Lokaal spoor:
Artikel 19 Wet lokaal spoor; voor beheerder.
Artikel 28 Wet lokaal spoor; voor vervoerder.
Bijzonder spoor:
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
- Vrijwel nihil.
- Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. De inspecteur zal uitgebreid moeten beargumenteren wat dit financieel voordeel is.
- Status of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionale of landelijke maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect - Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet geïnd worden of heeft de overtreder waarschijnlijk ingecalculeerd als (bedrijfs)kosten.
- Combinatie met andere relevante overtredingen - Bijvoorbeeld met een commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (artikel 76 Spw jo. artikel 5:32 Awb en bij overtredingen van Europese verordeningen artikel 35 Rivs).
- Last onder bestuursdwang (artikel 76 Spw jo. artikel 5:32 Awb en bij overtredingen van Europese verordeningen artikel 35 Rivs).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Hoofdspoor:
TSI OPE (Verordening (EU) 2019/773), punt 4.2.1.5 en aanhangsel C; voor machinisten, treindienstleiders, spoorwegondernemingen en beheerder.
Taalvaardigheid TSI OPE (Verordening (EU) 2019/773), aanhangsel E; voor machinisten, treindienstleiders, spoorwegondernemingen en beheerder.
Artikel 5, lid 2 en 3 Besluit spoorwegpersoneel 2011 juncto Beleidsregel taalbeheersing machinisten; voor machinisten en spoorwegondernemingen.
Lokaal spoor:
Artikel 37, lid 1 onder b Wet lokaal spoor.
Bijzonder spoor:
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
- Vrijwel nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. De inspecteur zal uitgebreid moeten beargumenteren wat dit financieel voordeel is.
- Status of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionale of landelijke maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect - Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet geïnd worden of heeft de overtreder waarschijnlijk ingecalculeerd als (bedrijfs)kosten.
- Combinatie met andere relevante overtredingen - Bijvoorbeeld met een commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (artikel 76 Spw jo. artikel 5:32 Awb en bij overtredingen van Europese verordeningen artikel 35 Rivs).
- Last onder bestuursdwang (artikel 76 Spw jo. artikel 5:32 Awb en bij overtredingen van Europese verordeningen artikel 35 Rivs).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Hoofd- en lokaal spoor:
Artikel 11 Arbowet – Geen veilige arbeidslocatie bij werkzaamheden aan het spoor. De veiligheidsinstructies zijn van onvoldoende kwaliteit, waardoor er aanrijdgevaar bestaat voor werkenden aan het spoor.
Bijzonder spoor:
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
- Vrijwel nihil.
- Beperkt.
- Van belang.
- Aanzienlijk en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Financieel voordeel (winst of besparing) – De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. De inspecteur zal uitgebreid moeten beargumenteren wat dit financieel voordeel is.
- Status of voorbeeldfunctie – De overtreder is een regionale of landelijke maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect - Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet geïnd worden of heeft de overtreder waarschijnlijk ingecalculeerd als (bedrijfs)kosten.
- Combinatie met andere relevante overtredingen - Bijvoorbeeld met een commuun strafbaar feit zoals valsheid in geschrifte.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Een eis stellen volgens artikel 27, lid 1 Arbowe.t
- Een bevel geven volgens artikel 28, lid 1 Arbowet.
- Last onder bestuursdwang voor het verlenen van medewerking aan de toezichthouder volgens artikel 28b Arbowet.
Opmerkingen:
- Zie de artikelen 3.3b en 3.6 van de Aanwijzingsregeling toezichthoudende ambtenaren en ambtenaren met specifieke uitvoeringstaken op grond van SZW-wetgeving.
- De bevoegdheid tot opleggen van een last onder bestuursdwang volgens artikel 28b van de Arbowet ligt bij de ambtenaar, niet bij de minister.
- De ILT is niet bevoegd tot bestraffende sancties.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.