REACH (Registratie, Evaluatie, Autorisatie en restrictie van Chemische stoffen)
Voor het werkterrein Registratie, Evaluatie, Autorisatie en restrictie van Chemische stoffen (REACH) is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 10 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 10 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
3. van belang; of 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit is het basisprincipe van de REACH-verordening (indienen registratiedossier).
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- Onomkeerbare gevolgen voor de fysieke leefomgeving die niet (meer) kunnen worden weggenomen.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze of dit type tekortkoming (herhaling of recidive).
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. van belang; of 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit is een belangrijk onderdeel voor de kwaliteit van het registratiedossier.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- Onomkeerbare gevolgen voor de fysieke leefomgeving die niet (meer) kunnen worden weggenomen.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze of dit type tekortkoming (herhaling of recidive).
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Aanspreken.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3: Van belang. Dit is een vereenvoudigde registratie.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- Onomkeerbare gevolgen voor de fysieke leefomgeving die niet (meer) kunnen worden weggenomen.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze of dit type tekortkoming (herhaling of recidive).
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3: Van belang. Dit is een vereenvoudigde registratie.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- Onomkeerbare gevolgen voor de fysieke leefomgeving die niet (meer) kunnen worden weggenomen.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze of dit type tekortkoming (herhaling of recidive).
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3. Van belang. Dit betreft het actualiseren van het registratiedossier.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- Onomkeerbare gevolgen voor de fysieke leefomgeving die niet (meer) kunnen worden weggenomen.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze of dit type tekortkoming (herhaling of recidive).
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3. Van belang; of 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit is het belangrijkste onderdeel van de informatie in de keten.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- Onomkeerbare gevolgen voor de fysieke leefomgeving die niet (meer) kunnen worden weggenomen.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze of dit type tekortkoming (herhaling of recidive).
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Aanspreken.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. Van belang; of 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit betreft het naleven van het veiligheidsinformatieblad.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- Onomkeerbare gevolgen voor de fysieke leefomgeving die niet (meer) kunnen worden weggenomen.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze of dit type tekortkoming (herhaling of recidive).
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/Onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. Van belang; of 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit betreft het naleven van de autorisatieverplichting, een pijler van de verordening.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- Onomkeerbare gevolgen voor de fysieke leefomgeving die niet (meer) kunnen worden weggenomen.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze of dit type tekortkoming (herhaling of recidive).
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/Onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. Van belang. Dit is een melding van het geautoriseerde gebruik, een pijler in de naleving van de voorwaarden in de beschikking.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- Onomkeerbare gevolgen voor de fysieke leefomgeving die niet (meer) kunnen worden weggenomen.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze of dit type tekortkoming (herhaling of recidive).
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet beschikbaar.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3. Van belang; of 4. aanzienlijk en/of onomkeerbaar. Dit betreft de naleving van Annex XVII, een pijler van de verordening.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch. Hiervan is sprake bij bewust belemmeren en traineren van het toezicht.
D: Notoir/crimineel. De overtreder handelt bewust en opzettelijk en neemt de gevolgen hiervan op de koop toe of neemt bewust risico.
Afspraken handhavingspartners
Volgens de gezamenlijk sanctiestrategie REACH/CLP, een externe uitvoeringsmethode voor handhaving van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de ILT.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel.
- Onomkeerbare gevolgen voor de fysieke leefomgeving die niet (meer) kunnen worden weggenomen.
- De onder toezicht gestelde is al vaker aangesproken op deze of dit type tekortkoming (herhaling of recidive).
- De onder toezicht gestelde lijkt niet bereid de tekortkoming op te heffen.
- De status of voorbeeldfunctie van de overtreder.
- Een financiële prikkel van een last onder dwangsom heeft vermoedelijk geen effect.
- Een combinatie met andere strafbare feiten.
- Medewerking aan of medeweten van de overtreding door een deskundige derde.
- Normbevestiging is nodig om het belang van de norm onder de aandacht te brengen.
- Waarheidsvinding is nodig om aan het licht te krijgen of er meer aan de hand is.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
B: Neutraal/onverschillig
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Rapport van Bevindingen.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de gevolgen van de overtreding en de typering van het gedrag van de overtreder:
A: Goedwillend
- Niet van toepassing.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).