Taxi
Voor het werkterrein Taxi is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 17 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 17 vaakst voorkomende overtredingen
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar – Dit is bewust frauderen met concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot mogelijk gevolg.
Typering overtreder
- A. Goedwillend: onbedoeld, proactief.
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel : fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzachtende omstandigheid
- Er is een aanvraag ingediend en achteraf toegewezen. In dit geval bepaalt de Richtlijn voor strafvordering Wet personenvervoer 2000 een boetebedrag van € 1.800.
Verzwarende omstandigheden
- De overtreder heeft een eerder geconstateerde overtreding niet hersteld (bijvoorbeeld na een voorlichtingsbrief).
- Recidive.
De handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv) is hierbij niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Wet personenvervoer 2000.
Bij illegaal taxivervoer wordt alleen geverbaliseerd voor dit artikel. Alle overige overtredingen (zoals geen BCT of taxameter) worden niet ten laste gelegd.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen uitgevoerd om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
2: Beperkt – Hierdoor kunnen de uitkomsten van de taxameter afwijken, met concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot mogelijk gevolg.
Typering overtreder
- A. Goedwillend: onbedoeld, proactief.
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzachtende omstandigheid
- De taxameterkeuringsdatum is minder dan 1 maand geleden verlopen. Het sanctiebedrag zal dan lager zijn.
Verzwarende omstandigheden
- De taxameterkeuringsdatum is langer dan 1 maand geleden verlopen. Het sanctiebedrag zal dan hoger zijn.
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
- De verplichte taxameter ontbreekt bij een vervoerder op de opstapmarkt (straattaxivervoer) én er is vooraf geen prijs overeengekomen (besteld vervoer).
De handhavingstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv) is hierbij niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
Verzwarende aspecten
- Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Waarschuwen.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang – Hierdoor bestaat het risico op (zeer ernstig) letsel bij een noodstop, aanrijding of botsing.
Typering overtreder
- A. Goedwillend: onbedoeld, proactief.
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
De handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv) is hierbij niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittende.
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Regeling voertuigen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen uitgevoerd om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Waarschuwen.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4. Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar – Door de gordel verkeerd of niet te gebruiken bestaat bij een ongeval het risico op zwaar lichamelijk letsel.
Typering overtreder
- A. Goedwillend: onbedoeld, proactief.
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
De handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv) is hierbij niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittende.
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Regeling verkeersregels en verkeerstekens.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Waarschuwen.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang – Hierdoor kan geen controle worden uitgevoerd op de arbeids- en rusttijden, en op overige gegevens zoals het personenvervoernummer en chauffeurskaart-, rit- en voertuiggegevens. Dit kan bovendien concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot gevolg hebben.
Typering overtreder
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
Bij overtreding van artikel 79, lid 1 van het Besluit personenvervoer 2000 wordt artikel 79, lid 4 van het Besluit personenvervoer 2000 (niet registreren van arbeids- en rusttijden volgens de handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv)) niet ten laste gelegd (eendaadse samenloop).
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
Bij illegaal taxivervoer wordt alleen geverbaliseerd voor dit artikel. Alle overige overtredingen (zoals geen BCT of taxameter) worden niet ten laste gelegd.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang – Dit kan concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot gevolg hebben.
Typering overtreder
- A. Goedwillend: onbedoeld, proactief.
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
De handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv) is hierbij niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
- Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Waarschuwen.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang – Dit kan concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot gevolg hebben.
Typering overtreder
- A. Goedwillend: onbedoeld, proactief.
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
De arbeidstijden zijn niet controleerbaar (volgens de handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv)) voor artikel 79, lid 4 Besluit personenvervoer 2000.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
- Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (bij recidive).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang – Dit kan concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot gevolg hebben.
Typering overtreder
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
De arbeidstijden zijn niet controleerbaar (volgens de handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv)) voor artikel 79, lid 4 Besluit personenvervoer 2000.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
- Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (bij recidive).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
2: Beperkt – De arbeidstijden zijn wel vast te stellen.
Typering overtreder
- A. Goedwillend: onbedoeld, proactief.
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
- Bewust inloggen met eigen burgerservicenummer.
NB: De handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv) is hierbij niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (bij recidive).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar – Dit is bewust frauderen met concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot mogelijk gevolg.
Typering overtreder
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
- Bewust inloggen met fictief burgerservicenummer.
De arbeidstijden zijn niet controleerbaar (volgens de handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv)) voor artikel 79, lid 4 Besluit personenvervoer 2000.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derde
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (bij recidive).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar – Dit is bewust frauderen met concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot mogelijk gevolg.
Typering overtreder
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
- Bewust inloggen met fictief burgerservicenummer.
De arbeidstijden zijn niet controleerbaar (volgens de handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv)) voor artikel 79, lid 4 Besluit personenvervoer 2000.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
- Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom (bij recidive).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar – Dit is bewust frauderen met concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot mogelijk gevolg.
Typering overtreder
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
- Bewust inloggen met fictief burgerservicenummer.
De arbeidstijden zijn niet controleerbaar (volgens de handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv)) voor artikel 79, lid 4 Besluit personenvervoer 2000.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
- Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Ingetrokken kaart innemen bij objectinspectie.
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar – Dit is bewust frauderen met concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot mogelijk gevolg.
Typering overtreder
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
- De overtreder heeft mogelijk geen Verklaring Omtrent Gedrag.
De handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv) is hierbij niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar – Dit is bewust frauderen met concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot mogelijk gevolg.
Typering overtreder
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
- De overtreder heeft mogelijk geen Verklaring Omtrent Gedrag.
De arbeidstijden zijn niet controleerbaar (volgens de handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv)) voor artikel 79, lid 4 Besluit personenvervoer 2000.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Ingetrokken kaart innemen bij objectinspectie.
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4: Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar – Dit is bewust frauderen met concurrentievervalsing, ondermijning van de bestaande branche en broodroof van marktspelers tot mogelijk gevolg.
Typering overtreder
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk.
- De overtreder heeft mogelijk geen Verklaring Omtrent Gedrag.
De handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv) is hierbij niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
- Regeling Gebruik Boordcomputer en Boordcomputerkaarten.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Ingetrokken kaart innemen bij objectinspectie.
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
2: Beperkt – De arbeidstijden zijn wel vast te stellen.
Typering overtreder
- A. Goedwillend: onbedoeld, proactief.
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk: onterecht inloggen met het eigen burgerservicenummer en te laat met het aanvragen van een duplicaatkaart. Als een chauffeurskaart defect, verloren of gestolen is, moet dit onmiddellijk worden gemeld aan Kiwa Register. Alleen als dit aantoonbaar is gebeurd mag de bestuurder inloggen met het eigen burgerservicenummer.
De handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv) is hierbij niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Niet van toepassing.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
2: Beperkt – De arbeidstijden zijn wel vast te stellen.
Typering overtreder
- A. Goedwillend: onbedoeld, proactief.
- B. Reactief: onverschillig, moet kunnen.
- C. Calculerend: bewust belemmerend en/of risico nemend.
- D. Bewust en structureel/crimineel: fraude, oplichting of witwassen.
Verzwarende en verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheden
- Recidive.
- Meerdere overtredingen tegelijk: onterecht inloggen met het eigen burgerservicenummer en de aanvraag van een duplicaatkaart is niet compleet. Als een chauffeurskaart defect, verloren of gestolen is, moet dit onmiddellijk worden gemeld aan Kiwa Register. Alleen als dit aantoonbaar is gebeurd mag de bestuurder inloggen met het eigen burgerservicenummer.
De handhavingsstrategie van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv) is hierbij niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
- Afspraken met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM).
- Tekstbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2021.
- Richtlijn Strafvordering Wet personenvervoer 2000.
- Besluit personenvervoer 2000.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing)
De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is. - Status verdachte of voorbeeldfunctie
De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie. - Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect
Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd. - Een combinatie met andere relevante delicten
De overtreder heeft ook handelingen gedaan om de feiten te verhullen, zoals valsheid in geschrifte, corruptie of witwassen. Ook recidive, samenloop met andere overtredingen en de omvang van de overtreding (in aantal of tijdsduur) wegen mee. - Medewerking van deskundige derden
De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en). - Normbevestiging
Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing. - Waarheidsvinding
Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Niet van toepassing.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Combibon.