Verkeersproducten
Voor het werkterrein Verkeersproducten is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 3 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 3 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
3. Van belang. Hierdoor bestaat het risico van een ondeugdelijk product op de Europese markt waarbij, afhankelijk van wat voor product het betreft, het risico op ongevallen (met letsel) groter wordt. Daarnaast is het level playing field, het gelijke speelveld-principe, in het geding.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
(Indien de overtreder proactief is, geneigd is om de regels te volgen en/of de overtreding het gevolg is van onbedoeld handelen).
B: Neutraal/onverschillig.
(Indien de overtreder passief of reactief is, een houding van ‘moet kunnen’ heeft en/of de bevinding en de gevolgen van zijn handelen hem koud laten).
C: Calculerend/opportunistisch.
(Indien de overtreder wist of moest weten wat de gevolgen van de bevinding zouden zijn en die op de koop toe neemt, alleen tot normconform gedrag overgaat indien de toezichthouder daar uitdrukkelijk op wijst (of daarvoor een sanctie laat opleggen of oplegt), bewust risico(’s) op overtreding neemt).
D: Notoir/crimineel.
(Indien de overtreder bewust en structureel de regels overtreedt, controle bewust belemmert, criminele activiteiten ontplooit en/of deel uitmaakt van een criminele organisatie, er sprake is van fraude, oplichting of witwassen).
Afspraken handhavingspartners
Politie.
Verzwarende aspecten
- De veiligheid is in het geding (zoals ongekeurde veiligheidssystemen).
- Recidive.
- Onomkeerbare gevolgen/geen herstelactie mogelijk.
- Verkregen financieel voordeel.
Soorten interventies
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
Bestuurlijke herstelsanctie
- (A) Waarschuwing.
- (A) Bestuurlijk gesprek.
- (B, C en D) Last onder dwangsom of onder bestuursdwang.
- (B en C) Verscherpt markttoezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- (A, B, C en D) Bestuurlijke boete.
Strafrechtelijke sanctie
- (A, B, C en D) Proces-verbaal.
- (C en D) Nader strafrechtelijk onderzoek.
Typering van de gevolgen
3. Van belang. Hierdoor bestaat het risico van een ondeugdelijk product op de Europese markt waarbij, afhankelijk van wat voor product het betreft, het risico op ongevallen (met letsel) groter wordt. Daarnaast is het level playing field, het gelijke speelveld-principe, in het geding.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
(Indien de overtreder proactief is, geneigd is om de regels te volgen en/of de overtreding het gevolg is van onbedoeld handelen).
B: Neutraal/onverschillig.
(Indien de overtreder passief of reactief is, een houding van ‘moet kunnen’ heeft en/of de bevinding en de gevolgen van zijn handelen hem koud laten).
C: Calculerend/opportunistisch.
(Indien de overtreder wist of moest weten wat de gevolgen van de bevinding zouden zijn en die op de koop toe neemt, alleen tot normconform gedrag overgaat indien de toezichthouder daar uitdrukkelijk op wijst (of daarvoor een sanctie laat opleggen of oplegt), bewust risico(’s) op overtreding neemt).
D: Notoir/crimineel.
(Indien de overtreder bewust en structureel de regels overtreedt, controle bewust belemmert, criminele activiteiten ontplooit en/of deel uitmaakt van een criminele organisatie, er sprake is van fraude, oplichting of witwassen).
Afspraken handhavingspartners
Politie.
Verzwarende aspecten
- De veiligheid is in het geding (zoals ongekeurde veiligheidssystemen).
- Recidive.
- Onomkeerbare gevolgen/geen herstelactie mogelijk.
- Verkregen financieel voordeel.
Soorten interventies
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
Bestuurlijke herstelsanctie
- (A) Waarschuwing.
- (A) Bestuurlijk gesprek.
- (B, C en D) Last onder dwangsom of onder bestuursdwang.
- (B en C) Verscherpt markttoezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- (A, B, C en D) Bestuurlijke boete.
Strafrechtelijke sanctie
- (A, B, C en D) Proces-verbaal.
- (C en D) Nader strafrechtelijk onderzoek.
Typering van de gevolgen
2. Beperkt. Zonder (juiste) informatie wordt de consument niet volledig geïnformeerd over de prestaties en het energieverbruik van nieuwe personenauto’s en kan deze geen goede afweging maken. Daarnaast is het level playing field, het gelijke speelveld-principe, in het geding.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
(Indien de overtreder proactief is, geneigd is om de regels te volgen en/of de overtreding het gevolg is van onbedoeld handelen).
B: Neutraal/onverschillig.
(Indien de overtreder passief of reactief is, een houding van ‘moet kunnen’ heeft en/of de bevinding en de gevolgen van zijn handelen hem koud laten).
C: Calculerend/opportunistisch.
(Indien de overtreder wist of moest weten wat de gevolgen van de bevinding zouden zijn en die op de koop toe neemt, alleen tot normconform gedrag overgaat indien de toezichthouder daar uitdrukkelijk op wijst (of daarvoor een sanctie laat opleggen of oplegt), bewust risico(’s) op overtreding neemt).
D: Notoir/crimineel.
(Indien de overtreder bewust en structureel de regels overtreedt, controle bewust belemmert, criminele activiteiten ontplooit en/of deel uitmaakt van een criminele organisatie, er sprake is van fraude, oplichting of witwassen).
Afspraken handhavingspartners
Niet van toepassing.
Verzwarende aspecten
- Recidive.
- Onomkeerbare gevolgen/geen herstelactie mogelijk.
Soorten interventies
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
Bestuurlijke herstelsanctie
- (A) Aanspreken / informeren.
- (B) Waarschuwing.
- (B) Bestuurlijk gesprek.
- (C en D) Last onder dwangsom / last onder bestuursdwang.
- (C) Verscherpt markttoezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- (C en D) Bestuurlijke boete.
Strafrechtelijke sanctie
- (B, C en D) Proces-verbaal.