Verpakkingen
Voor het werkterrein Verpakkingen is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 3 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 3 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
3: Van belang. Naleving van de essentiële eisen is weliswaar in eerste instantie een administratieve eis (voor het productdossier), maar heeft ook een directe impact op het milieu, onder meer op CO2-uitstoot (klimaat), grondstofverbruik (uitputting), verontreiniging (zwerfafval/plastic soep) en recyclebaarheid. Bovendien wordt een continu streven naar duurzaamheid verlangd. Dit is van belang per bedrijf in de sector, omdat elk bedrijf invloed heeft op onder meer gewicht, samenstelling, hergebruik en recycling van verpakkingen.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Afhankelijk van de situatie. Bij foodverpakkingen stemt de ILT bijvoorbeeld af met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Verzwarende aspecten
- Financieel: Niet investeren in naleving (bijvoorbeeld met dossieropbouw en ondersteunende onderzoeken) levert financieel voordeel op ten opzichte van bedrijven die dit wel hebben opgepakt.
- Status: Het bedrijf heeft het Plastic Pact ondertekend, laat zich voorstaan op duurzame verpakkingen, heeft een voorbeeldfunctie of is een landelijk of mondiaal toonaangevend bedrijf.
- Deskundigheid: Het bedrijf is in staat deskundigen te raadplegen en te betrekken.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Bestuursrechtelijk informeren.
- Bestuursrechtelijk waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Bestuursrechtelijk waarschuwen
- Last onder dwangsom
C: Calculerend/opportunistisch
- Bestuursrechtelijk waarschuwen.
- Last onder dwangsom in combinatie met dreiging verpakkingen van de markt te laten halen.
Bij een waarschuwing geldt een bepaalde periode (bijvoorbeeld 3 maanden) voor het opheffen van de tekortkoming van concrete verpakkingen. Daarnaast wordt een plan van aanpak gevraagd voor het in overeenstemming brengen van het complete verpakkingsportfolio met de essentiële eisen (dossieropbouw).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal
Typering van de gevolgen
3: Van belang. Als verpakkingen van een producent of importeur een te hoge concentratie zware metalen bevat, heeft dit gevolgen voor de kwaliteit en bruikbaarheid van het materiaal bij recycling en de verspreiding van zware metalen in leefomgeving, recyclaat en verpakkingen. De impact op het milieu per bedrijf is beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Niet van toepassing.
Verzwarende aspecten
- Financieel: Niet investeren in naleving (bijvoorbeeld door goedkopere grondstoffen (van lagere kwaliteit) in te kopen en geen verificatieonderzoeken te doen) levert financieel voordeel op ten opzichte van bedrijven die dit wel hebben opgepakt.
- Status: Het bedrijf laat zich voorstaan op duurzame verpakkingen, heeft een voorbeeldfunctie of is een landelijk of mondiaal toonaangevend bedrijf.
- Deskundigheid: Het bedrijf is in staat deskundigen te raadplegen en te betrekken.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend (constateert zelf overschrijding)
- Bestuursrechtelijke waarschuwing met verzoek om een plan van aanpak om verdere verspreiding van de verpakking te voorkomen en concrete verpakkingen terug te halen binnen een bepaalde periode (bijvoorbeeld 3 maanden). Daarnaast kan gevraagd worden het complete verpakkingsportfolio in overeenstemming te brengen met de essentiële eisen (dossieropbouw).
B: Neutraal/onverschillig en C: Calculerend/opportunistisch
- Bestuursrechtelijke last onder dwangsom, ook om herhaling te voorkomen, met verzoek om een plan van aanpak om verdere verspreiding van de verpakking te voorkomen en verpakkingen terug te halen binnen een bepaalde periode (bijvoorbeeld 3 maanden). Daarnaast kan gevraagd worden het complete verpakkingsportfolio in overeenstemming te brengen met de essentiële eisen (dossieropbouw).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal
Typering van de gevolgen
3: Van belang. Het vereiste recyclingpercentage is een landelijk percentage met een nationale impact. Het niet recyclen van materiaal maar bijvoorbeeld verbranden ondermijnt de circulaire economie omdat waardevolle grondstoffen niet worden hergebruikt. Dit heeft impact op onder meer CO2-uitstoot (klimaat), grondstofverbruik (uitputting), verontreiniging (zwerfafval/plastic soep) en recyclebaarheid.
Typering overtreder
NB: Er is één (dus collectieve) normadressaat voor de hele verpakkingssector: Stichting Afvalfonds Verpakkingen (StAV).
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
Afspraken handhavingspartners
Niet van toepassing.
Verzwarende aspecten
- Financieel: Niet investeren in de naleving (met onderzoek, verificaties, audits etc.) levert financieel voordeel op.
- Status: Het bedrijf laat zich voorstaan op duurzame verpakkingen, heeft een voorbeeldfunctie of is een landelijk toonaangevende organisatie.
- Deskundigheid: Het bedrijf is in staat deskundigen te raadplegen en te betrekken bij het recyclen van verpakkingen.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Bestuursrechtelijk informeren
- Waarschuwen
- Last onder dwangsom
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom voor het afdwingen van informatieverstrekking na een vordering.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.