Wet wegvervoer goederen
Voor het werkterrein Wegvervoer goederen is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 22 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 22 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
2: Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
- EU Vo 1072/2009 artikelen 11, 12 en 13.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
- EU Vo 1072/2009 artikelen 11, 12 en 13.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
2: Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- EU Vo 1072/2009 artikelen 11, 12 en 13.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
2: Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Werkafspraak met de Politie: bij constatering bij objectinspectie wordt proces-verbaal opgemaakt en voor nader onderzoek doorgezonden aan de ILT.
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
- EU Vo 1072/2009 artikelen 11, 12 en 13.
- EU Vo 1071/2009 bijlage 4 lid 5 en EU Vo 2016/403 bijlage 1 punt 10 (cat. 1072).
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
2: Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Werkafspraak met de Politie: bij constatering bij objectinspectie wordt proces-verbaal opgemaakt en voor nader onderzoek doorgezonden aan de ILT.
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
- EU Vo 1072/2009 artikelen 11, 12 en 13.
- EU Vo 2016/403 bijlage 1 punt 10 (cat. 1072).
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3. Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
- EU Vo 2016/403 bijlage 1 punt 10 (cat. 1072).
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
1: Vrijwel nihil.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
- EU Vo 2016/403 bijlage 1 punt 10 (cat. 1072).
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
- EU Vo 2016/403 bijlage 1 punt 10 (cat. 1072).
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
1: Vrijwel nihil.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
- EU Vo 2016/403 bijlage 1 punt 10 (cat. 1072).
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
2: Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
2: Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
1: Vrijwel nihil.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
2: Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
- Inname vergunningsbewijs en retour zenden aan NIWO.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
- Inname vergunningsbewijs en retour zenden aan NIWO.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect – Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
1: Vrijwel nihil.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
Typering van de gevolgen
2: Beperkt.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
- Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
B: Neutraal/onverschillig
- Informeren.
- Waarschuwen
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
Typering van de gevolgen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
B: Neutraal/onverschillig.
C: Calculerend/opportunistisch.
D: Notoir/crimineel.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
- Verkregen financieel voordeel (winst of besparing). De overtreder heeft door zijn handelen financieel voordeel behaald of had financieel voordeel als doel. Omdat veel overtredingen economische delicten zijn, is dit altijd van toepassing. De inspecteur moet uitgebreid beargumenteren wat het financieel voordeel precies is.
- Status verdachte of voorbeeldfunctie. De overtreder is een regionaal of landelijk maatschappelijk aansprekende of bekende (rechts)persoon, een overheid, een toonaangevend brancheonderdeel, een certificerende instelling, een persoon die een openbaar ambt bekleedt of de eigen organisatie.
- Een financiële sanctie heeft vermoedelijk geen effect. Een financieel straffende of herstellende interventie kan waarschijnlijk niet worden geïnd of heeft de overtreder waarschijnlijk als (bedrijfs-)kosten ingecalculeerd.
- Medewerking van deskundige derden. De overtreder is ondersteund door bijvoorbeeld een vergunningverlenende of certificerende instelling, keuringsinstantie of brancheorganisatie. De handhaver moet onderbouwen waarom hij het vermoeden heeft dat de deskundige derde op de hoogte was en/of medewerking heeft verleend aan de geconstateerde bevinding(en).
- Normbevestiging. Hierbij is het doel van de handhaving het onder de aandacht brengen van het belang van een bepaalde norm bij de branche of het bredere publiek. Daarnaast speelt de bescherming van grotere achterliggende rechtsbelangen een rol. De openbaarheid van het proces is daarbij belangrijk: als in het openbaar door een onderzoek ter terechtzitting of publicatie van een persbericht bij een transactie of strafbeschikking verantwoording wordt afgelegd van gepleegde feiten, krijgt de normhandhaving of normbevestiging het juiste effect. Bij inspecties naar aanleiding van projecten (programma of jaarplan) is dit verzwarende aspect altijd van toepassing.
- Waarheidsvinding. Soms kan strafrechtelijk optreden met opsporingsbevoegdheden nodig zijn met het oog op de strafrechtelijke waarheidsvinding en afdoening. Bijvoorbeeld als een controle of inspectie aan het licht brengt dat er meer aan de hand is maar de bestuursrechtelijke instrumenten ontoereikend zijn. Dan vraagt de ILT allereerst medewerking van de handhavingspartners en als dat niet toereikend is van andere overheden. Dit verzwarende aspect is altijd van toepassing bij onderzoeken van Specialistische Handhaving (SH).
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
B: Neutraal/onverschillig
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
C: Calculerend/opportunistisch
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
D: Notoir/crimineel
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang (beletten activiteit).
- Verscherpt toezicht.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Afhankelijk van de typering van de overtreder:
A: Goedwillend
- Proces-verbaal.
B: Neutraal/onverschillig
- Proces-verbaal.
C: Calculerend/opportunistisch
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).
D: Notoir/crimineel
- Proces-verbaal.
- Voorlopige maatregel van de Officier van Justitie (Openbaar Ministerie).