Zeevaart
Voor het werkterrein Zeevaart is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingstrategie (LHS) uitgewerkt voor de 9 vaakst voorkomende of meest ingrijpende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 9 vaakst voorkomende overtredingen
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
2: Beperkt.
Typering overtreder
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen. Het toezicht van de ILT is dwingend voorgeschreven in EU Directive 2009/16. Dit Directive en verdere onderliggende procedures kennen geen mogelijkheid om onderscheid te maken in verschillende typen overtreders.
Verzwarende en/of verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheid:
- Recidive.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Stilleggen (= aanhouding).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang.
Typering overtreder
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen. Het toezicht van de ILT is dwingend voorgeschreven in EU Directive 2009/16. Dit Directive en verdere onderliggende procedures kennen geen mogelijkheid om onderscheid te maken in verschillende typen overtreders.
Verzwarende en/of verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheid:
- Recidive.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Stilleggen (= aanhouding).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang.
Typering overtreder
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen. Het toezicht van de ILT is dwingend voorgeschreven in EU Directive 2009/16. Dit Directive en verdere onderliggende procedures kennen geen mogelijkheid om onderscheid te maken in verschillende typen overtreders.
Verzwarende en/of verzachtende omstandigheden
Niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Stilleggen (= aanhouding).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
1: Vrijwel nihil.
Typering overtreder
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen. Het toezicht van de ILT is dwingend voorgeschreven in EU Directive 2009/16. Dit Directive en verdere onderliggende procedures kennen geen mogelijkheid om onderscheid te maken in verschillende typen overtreders.
Verzwarende en/of verzachtende omstandigheden
Niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Stilleggen (= aanhouding).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang.
Typering overtreder
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen. Het toezicht van de ILT is dwingend voorgeschreven in EU Directive 2009/16. Dit Directive en verdere onderliggende procedures kennen geen mogelijkheid om onderscheid te maken in verschillende typen overtreders.
Verzwarende en/of verzachtende omstandigheden
Niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
Op het gebied van zeevisvaart zijn er afspraken in Kustwachtverband. Deze afspraken zijn vastgelegd in de Handhavingsstrategie toezicht Nederlandse visserij. De handhavingspartners zijn het Openbaar Ministerie en Team Maritieme Politie.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Stilleggen (= aanhouding).
- Naar binnen sturen (bij zeevisvaart).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal (bij zeevisvaart).
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4. Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
C: Calculerend – Opportunistisch en bewust regels overtredend.
Verzwarende en/of verzachtende omstandigheden
Niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
Het korps landelijke politiediensten (KLPD) Unit Noordzee coördineert de opsporing bij dit soort overtredingen. De ILT geeft desgevraagd technisch inhoudelijke ondersteuning tijdens het onderzoek. De afspraken zijn vastgelegd in de Instructie OM Milieudelicten op zee, versie 2008. De handhavingspartners zijn het KLPD Unit Noordzee en de Zeehavenpolitie Rotterdam.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Niet van toepassing.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
3: Van belang.
Typering overtreder
A: Goedwillend – Onbedoeld, proactief. Het toezicht van de ILT is dwingend voorgeschreven in EU Directive 2009/16. Dit Directive en verdere onderliggende procedures kennen geen mogelijkheid om onderscheid te maken in verschillende typen overtreders.
Verzwarende en/of verzachtende omstandigheden
Verzwarende omstandigheid:
Niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
Niet van toepassing.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
- Proces-verbaal.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
4. Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar.
Typering overtreder
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen. Het toezicht van de ILT is dwingend voorgeschreven in EU Directive 2009/16. Dit Directive en verdere onderliggende procedures kennen geen mogelijkheid om onderscheid te maken in verschillende typen overtreders.
Verzwarende en/of verzachtende omstandigheden
Niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Stilleggen (= aanhouding).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Gevolg(en) voor transport, infrastructuur, milieu en wonen
1. vrijwel nihil.
Typering overtreder
B: Reactief – Onverschillig, moet kunnen. Het toezicht van de ILT is dwingend voorgeschreven in EU Directive 2009/16. Dit Directive en verdere onderliggende procedures kennen geen mogelijkheid om onderscheid te maken in verschillende typen overtreders.
Verzwarende en/of verzachtende omstandigheden
Niet van toepassing.
Afspraken handhavingspartners
Geen.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Stilleggen (= aanhouding).
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.