Nieuwsbrief DTO 2021 nr. 1

In deze nieuwsbrief voor Declared Training Organisations (DTO’s) leest u meer over:

Bevindingen Jaarrapport DTO's

Sinds 2018 zijn veel vliegscholen en verenigingen gaan opleiden als DTO. EU wetgeving vereist dat DTO's jaarlijks een activiteitenrapport opstellen en een interne review uitvoeren. De DTO's sturen het resultaat hiervan aan de Inspectie Leefomgeving en Transport – Luchtvaart (ILT) middels het jaarrapport. Het merendeel van de DTO's heeft inmiddels een jaarrapport aan ILT gestuurd. ILT deelt graag de algemene bevindingen en aandachtspunten.

Wat doet ILT met de jaarrapporten?

Het jaarrapport geeft de ILT een beeld van de activiteiten en prestaties van de DTO's. Samen met audits en inspecties is het jaarrapport onderdeel van het toezicht dat de overheid houdt op de DTO's. De jaarrapporten geven samen ook een beeld van de branche als geheel. De ILT gebruikt dit om trends te signaleren en waar nodig te delen met de branche.

Gedegen invulling veiligheidsbeleid

Wat positief opvalt is dat DTO's in het jaarrapport open zijn over incidenten binnen de eigen organisatie. Ook heeft een aantal DTO's een erg gedegen invulling gegeven aan het veiligheidsbeleid. DTO’s hebben onder andere risicoanalyses opgesteld en maatregelen genomen om de risico's van de (vlieg)activiteiten te verminderen. Een goede ontwikkeling die bijdraagt aan de veiligheid van de luchtvaart.

Meld incidenten en ongevallen bij ABL

In de jaarrapporten is een aantal incidenten beschreven die gezien de ernst melding plichtig zijn, maar niet bij het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) gemeld blijken te zijn. Meldingsprocedures blijken nog niet algemeen bekend. Incidenten en ongevallen moeten in het kader van Europese regelgeving EU 376/2014 worden gemeld bij het ABL. De ILT vraagt de DTO's om de meldingsprocedure (wat moet waar en wanneer gemeld worden) binnen de organisatie onder de aandacht te brengen.

Let op: ook als een incident niet melding plichtig is, heeft het nut om deze bij het ABL te melden. Hoe meer data het ABL heeft, hoe beter trends gesignaleerd kunnen worden en risico’s voortijdig kunnen worden gemitigeerd.

Welke ongevallen en incidenten wel en niet in het jaarrapport?

Een aantal DTO's heeft in het jaarrapport incidenten vermeld die binnen de bijbehorende vereniging plaatsvonden, maar niet tijdens DTO-activiteiten. Hoewel zeker bij de zweefvlieg DTO's de DTO- en verenigingsactiviteiten nauw samenhangen, hoeven voorvallen die buiten het lesbedrijf vallen niet in het jaarrapport te worden vermeld. Uiteraard blijft het melden bij ABL wel van toepassing. Daarnaast kan de DTO wel lessen trekken uit voorvallen die buiten de DTO plaatsvinden.

Meld gebruik andere vliegvelden en wijziging van HT of representative

Als een DTO - al dan niet tijdelijk - vanaf een ander veld gaat vliegen dan dient dit tijdig gemeld te worden. Hetzelfde geldt bij wisseling van de vertegenwoordiger (representative) of Head of Training (HT). Dit blijkt nog niet bij alle DTO's bekend. Melden gaat via het declaratieformulier Verklaring Declared Training Organization (DTO).

Tijdig indienen jaarrapport

Veel DTO's kregen afgelopen jaar voor het eerst met het jaarrapport te maken. ILT verzoekt DTO’s om het jaarrapport op te stellen over het voorgaande kalenderjaar en in het eerste kwartaal van het kalenderjaar in te sturen, tenzij anders is afgesproken met uw DTO inspecteur. Bij vragen kunt u altijd contact opnemen met uw DTO inspecteur via dto@ilent.nl.

Conversie nationale brevetten zweefvliegen en ballonvaren

Nationale brevetten voor zweefvliegen (Glider Pilot Licence) en ballonvaren (Balloon Pilot Licence (BPL) en het Commercial Pilot Licence Free Balloon (CPL(FB))) kunnen vanaf 8 april 2021 niet meer worden gebruikt. Een GPL, BPL of CPL(FB) kunnen na 8 april 2021 nog wel worden omgezet in een EU Sailplane Pilot Licence (SPL) of EU BPL, mits kan worden aangetoond dat is voldaan aan alle relevante voorwaarden beschreven in de conversierapporten en de recentheidseisen beschreven in Part-SFC L of Part-BFC L. Meer informatie vindt u op de webpagina Brevetten zweefvliegen en ballonvaren

Vanaf 8 april 2021 is het niet meer mogelijk om aerobatic privileges voor zweefvliegen te converteren. De aanvraag voor het converteren van aerobatic privileges voor zweefvliegen dient voor 8 april 2021 door ILT te zijn ontvangen. Dit geldt ook voor de instructiebevoegdheden in aerobatic privileges.

Omzetten opleiding zweefvliegen en ballonvaren

Nationale opleidingen voor het verkrijgen van een GPL, BPL of CPL(FB) of aanverwante bevoegdheden konden tot 8 april 2020 worden verzorgd. Opleidingen die voor deze datum niet zijn afgerond kunnen aan een daartoe bevoegde DTO worden gecontinueerd als opleiding voor een EU SPL, EU BPL of aanverwante bevoegdheden. De DTO dient hierbij vast te stellen welke vrijstelling kan worden verleend en welke opleiding de kandidaat nog moet doorlopen, waarbij de DTO zekerstelt dat aan alle voorwaarden in Part-SFC L dan wel Part-BFC L wordt voldaan. De DTO dient dit te melden bij ILT.

Tot op heden heeft ILT vrijwel geen meldingen ontvangen van DTO’s die niet afgeronde nationale opleidingen van cursisten vervolgen als een opleiding voor een EU SPL of EU BPL. DTO’s krijgen daarom tot 8 juni 2021 nog de gelegenheid om bij ILT aan te geven welke kandidaten een niet afgeronde nationale opleiding voortzetten als een opleiding voor een EU SPL, EU BPL of aanverwante bevoegdheden. Meld hierbij tenminste de naam van de persoon, de naam van de opleiding, de startdatum van de opleiding. Opleidingen die niet voor 8 juni 2021 zijn doorgegeven kunnen niet meer in aanmerking komen als nationale opleidingen die worden gecontinueerd als opleiding voor een EU SPL, EU BPL of aanverwante bevoegdheden.