Aanvullend onderzoek historische zeilschepen

Alle gecertificeerde historische zeilende passagiersschepen hebben in 2024 een aanvullend onderzoek doorlopen. Dit onderzoek is nu vrijwel afgerond.

Overzicht van zeilende passagiersschepen met certificaat en goed doorlopen aanvullend onderzoek

Onderdelen van het aanvullende onderzoek

Het aanvullende onderzoek had 3 onderdelen:

  • Beoordeling van het tuigboek van het schip. Het tuigboek beschrijft de aanwezige rondhouten (masten, gieken, gaffels, kluiverbomen) en het staand en lopend want.
  • Fysiek onderzoek van de tuigage.
  • Beoordeling van de sterkte van de rondhouten.

Tijdens het aanvullende onderzoek is een video gemaakt over de samenwerking tussen alle betrokken partners: schippers, de branchevereniging voor de beroepschartervaart, keuringsinstanties en de ILT.

Videospeler
00:00
00:00
00:00
Gebruik pijl omhoog/omlaag om het volume te verhogen/verlagen.

Uitkomsten van het aanvullende onderzoek

De inspectieteams hadden begin september 2024 in totaal 210 schepen onderzocht. Deze schepen mochten uitvaren, zo nodig nadat aangetroffen gebreken waren verholpen. Het gaat hier om 93% van de 227 schepen die op dat moment de bruine vloot uitmaakten. Van 177 schepen heeft de ILT een tuigboek kunnen inzien.

13 schepen wachten om verschillende redenen nog op het aanvullende onderzoek. Van 4 schepen heeft de ILT de certificaten ingetrokken, omdat de eigenaars niet meewerkten.

Eerder waren er nog 236 historische zeilende passagiersschepen in de vaart op de Nederlandse binnenwateren. Voor 9 schepen hebben de eigenaars een andere bestemming gekozen.

Achtergrond van het aanvullende onderzoek

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) deed een aantal aanbevelingen voor verbetering in 2023. Dit was nodig om het varen met passagiers op historische zeilschepen aantoonbaar veiliger te maken. De OVV zei in april 2024 onder de indruk te zijn van de voortvarendheid waarmee de minister van Infrastructuur en Waterstaat, de ILT, schippers en eigenaren van historische zeilschepen, de branchevereniging voor beroepschartervaart, de keuringsbureaus en de Raad voor Accreditatie aan de slag waren gegaan om de veiligheidsrisico’s te verkleinen en veel beter inzichtelijk te krijgen.

Kunststoflijnen op historische zeilschepen

Inmiddels is TNO in opdracht van de ILT begonnen aan een onderzoek naar het gebruik van lijnen met hoogwaardige kunststofvezel (HMPE, bekend onder de merknaam Dyneema).